De Kunst van het ontwerpen 2020
De jury was dit jaar erg blij met de inzendingen. Het waren er meer, er was meer variatie vanuit verschillende disciplines en het niveau lag ook hoger. Opvallend was de durf om actuele thema’s aan te pakken. De urgentie van kunstonderwijs was bij veel producten voelbaar. Veel inzenders maakten een product dat direct inzetbaar is en dus kan bijdragen aan de vernieuwing van het onderwijsveld. (Lees verder onder de afbeelding)
De winnaars van de juryprijs, Ilse Kok en Leon Kemp, zijn studenten aan de opleiding Docent beeldende kunst en vormgeving van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Volgens de jury is de inzending van een niveau dat je maar zelden tegenkomt. De aansprekende en rebelse toon was doorslaggevend om #dewereldnaardeklote tot beste ontwerp uit te roepen.
Uit het juryrapport:
‘Naar het oordeel van de jury is dit ontwerp, ontwikkeld voor het voortgezet onderwijs, kritisch en uitdagend. […] De lessen vormen een verademing voor leerlingen vanwege de aanpak en de humor. Social media staan centraal en worden als medium serieus genomen. Het ontwerp is goed onderbouwd en biedt veel ondersteuning aan docenten. […] Kunst en wetenschap vormen inspiratiebronnen. […] Ze nemen de leerlingen mee in actuele ontwikkelingen door hen naar hun eigen bijdrage aan klimaatverandering te laten kijken.’ (Lees verder onder de afbeelding)
Vanwege corona zonden we de prijsuitreiking uit via een livestream. Dat betekende dus ook dat de kijkers van achter hun eigen computer konden stemmen voor hun eigen favoriet. Muzikaal omlijst door SOON pitchten alle genomineerden hun ontwerp. Het werd een nek aan nek race met uiteindelijk twee publieksfavorieten: Meike Steerneman met de zintuiglijke ervaringsvoorstelling Lichtje en Myra Bodian ontwikkelde ROET, de podcast die een tool kan zijn om te praten over racisme.