Kijk eens wat er staat: terug- en vooruitblik op vier jaar CmK
Hoewel het niet de makkelijkste jaren waren – de coronapandemie viel er middenin, om maar iets te noemen – is er veel vooruitgang geboekt. We kunnen met recht zeggen dat er iets staat: een stevige structuur om scholen te helpen om hun cultuureducatie vorm te geven. En dat delen en vieren LKCA, Fonds voor Cultuurparticipatie en OCW graag met alle betrokken penvoerders en beleidsmakers.
Markeer dinsdag 18 maart 2025 alvast in je agenda. In Antropia in Driebergen blikken we die dag terug op de afgelopen periode en kijken we vooruit naar CmK4. In de middag staan diverse verdiepende sessies gepland, zodat je met nieuwe kennis en inspiratie de komende CmK-periode ingaat.
Vier programmalijnen
Bij inschrijving voor de bijeenkomst kun je kiezen uit één van de vier programmalijnen:
Lijn 1 – Een doorgaande leerlijn cultuur
We onderzoeken hoe we binnenschoolse cultuureducatie kunnen verbinden met buitenschoolse cultuureducatie, de beoefening in de amateurkunst en de doorstroom naar het kunstvakonderwijs. Aan de hand van onderzoek (naar leerecosystemen) en biografieën van kunstenaars gaan we op een verrassende manier aan het werk. Je krijgt inzicht in het ecosysteem waarin je zelf acteert. Inspiratie en begeleiding worden verzorgd door Luud Goossens en Jan van den Eijnden (LKCA) en Tyi Liu (HKU).
Lijn 2 – Cultuureducatie voor de allerjongsten
We kijken naar het belang van cultuureducatie voor 0- tot 4-jarigen. We starten met een korte inleiding in de ontwikkeling van kinderen en de rol die cultuureducatie hierin heeft. Ook de praktijk komt aan bod: Cultuurschakel (Den Haag) laat zien hoe zij handen en voeten geven aan cultuureducatie voor de allerjongsten. We laten ons inspireren door een internationaal voorbeeld: Aleksi Valta praat ons bij over het programma Culture Kids, ontwikkeld en uitgevoerd in Finland.
Lijn 3 – Verbeeldingskracht
Onzekerheidsvaardigheden en de kunstenaarsmindset: wat is het, wat is ervoor nodig, kun je het leren? En welke rol speelt de verbeelding daarbij? Samen met Suzan Lutke oefenen we met verbeeldingskracht. Na afloop van de sessie heb je ervaren wat het is om het even niet te weten. Hoe spreek je je verbeelding aan en hoe kun je dat vertalen naar de klas of groep? Welke kaders en vaardigheden heb je hiervoor nodig als educator of docent?
Lijn 4 – Ontwikkeling van de penvoerder
In deze programmalijn gaat Huub Braam (LKCA) in op de resultaten van het onderzoek onder penvoerders en kom je meer te weten over hoe penvoerders van Cultuureducatie met Kwaliteit hun werk uitvoeren. Welke beelden bestaan er over penvoerende organisaties bij overheden, Fonds voor Cultuurparticipatie, de Raad van 12, het onderwijs, de culturele sector en LKCA? En we bespreken wat er nodig is om de penvoerders te ondersteunen in hun ontwikkeling.
Houd onze website, social media kanalen en de nieuwsbrief in de gaten voor meer informatie over het programma en inschrijven.