LKCAtelier: Handreiking voor de toekomst van cultuureducatie
Wat kun je verwachten?
Tijdens dit LKCAtelier vertelt Ronald Kox, specialist Cultuureducatie, meer over de inhoud en totstandkoming van de Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie, achtergronden en handreiking voor de toekomst. Ook is er ruimte om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan over de benodigde vervolgstappen voor duurzame cultuureducatie en de rol van scholen, overheden en de cultuursector daarin.
Over de publicatie
In 2016 publiceerde LKCA de Basis voor Cultuureducatie, een handreiking voor een duurzame en kwalitatief hoogwaardige inrichting van cultuureducatie voor álle kinderen en jongeren op school, in de kinderopvang en in de vrije tijd. Nu, acht jaar later, zijn de maatschappelijke omstandigheden veranderd en is het denken verder ontwikkeld. Er is steeds meer behoefte aan evidence-based en evidence-informed werken, en aan duiding van de ontwikkelingen. Daarom is er nu een geactualiseerde versie: Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie, achtergronden en handreiking voor de toekomst.
Beschrijvingen, visie en vervolgstappen
Het eerste deel van de Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie (Beschrijvingen) bevat een compleet geüpdatet overzicht van de context en de positie van cultuureducatie. Ook is er een nieuw hoofdstuk over het belang en de mogelijkheden van cultuureducatie in relatie tot het ontwikkelingsniveau van kind en jongere.
In het tweede deel (Visie) vind je een curriculumopzet en visie hoe cultuureducatie in de toekomst vorm zou kunnen krijgen. Ook schetsen we de vervolgstappen die in onze ogen wenselijk of nodig zijn om de positie van cultuureducatie te verbeteren en de waarde van cultuureducatie voor de maatschappij en het individu ten volle te benutten. We zoomen daarbij in op de rol van scholen, overheden en de cultuursector.
Voor wie?
Deze online bijeenkomst is vooral interessant voor:
- Bestuurders / Directies
- Beleidsmakers en professionals bij overheden
- Maatschappelijke instellingen
- Culturele instellingen
- Onderwijs
- Kinderopvang
- Onderzoekers