Alternatieve cultuureducatie voor mbo-studenten
In dit artikel vind je tips en inspiratie voor (burgerschaps)docenten en educatiemedewerkers van andere musea om cultuureducatie in het mbo op een andere manier te kunnen invullen.
Hoe is nu de situatie?
Sinds 15 juni kunnen er wat meer onderwijsactiviteiten plaatsvinden op mbo-scholen. Zo bieden alle scholen ruimte voor toetsing en praktijklessen op school met inachtneming van de anderhalvemeter-maatregel. Vanaf het nieuwe schooljaar mogen studenten weer naar de opleiding. In tegenstelling tot het basis- en voortgezet onderwijs moeten mbo-studenten wel anderhalve meter afstand houden. De lessen worden verspreid over de dag aangeboden, zodat de studenten van en naar de opleiding gespreid kunnen reizen. Maar ook in het nieuwe schooljaar vinden de lessen nog deels online plaats, zo is te lezen op de website van de Rijksoverheid.
Helaas kun je voorlopig nog geen musea bezoeken met groepen. Musea zijn voor individueel bezoek wel weer open sinds 1 juni, weliswaar met inachtneming van de anderhalve meter afstand en alleen na online reservering voor een bepaalde tijd. Natuurlijk ontvangen de musea de studenten het liefst weer in het museum, maar zolang dat nog niet kan, bieden sommige musea mooie alternatieven aan.
Alternatieve mogelijkheden van cultuuraanbod
Vrijheid
Op de website van burgerschap in het mbo is veel online lesmateriaal beschikbaar. Geef bijvoorbeeld de studenten de opdracht een virtueel bezoek te brengen aan het Anne Frank Huis. Je zou dit kunnen koppelen aan één van de vele vrijheidscolleges die in het kader van ‘75 jaar bevrijding’ mooi zijn samengebracht op de website Vrijheidscolleges. Vrijheid is sowieso een actueel thema voor de studenten, die door de coronamaatregelen met allerlei beperkingen te maken hebben.
Boijmans Van Beuningen
Al voor de coronacrisis ontwikkelde Museum Boijmans Van Beuningen samen met Zadkine Startcollege het project KUNST / WERK. De uitvoering vindt echter grotendeels plaats tijdens deze coronatijd. Speciaal daarvoor maakte Boijmans een introductievideo voor de studenten en gaf hen een opdracht die ze in hun eigen tijd moeten maken. Daarna volgden er wekelijks online masterclasses met degene die in de introductievideo al zijn voorgesteld. Zo werken de studenten toe naar een heuse presentatie, niet fysiek maar op het Instagramkanaal van Boijmans.
Foam
Foam nam tien mbo-studenten van verschillende opleidingen in Amsterdam tijdelijk in dienst met de opdracht zelf een jongerenevent te ontwikkelen rondom de tentoonstelling On Earth. Dit zal op 3 juli a.s. gepresenteerd worden als Where is my nature?
Educatiemedewerker Madieke Hupperets: ‘Tijdens de coronamaatregelen zijn we vrij snel overgegaan op ‘contact houden’ in de eerste weken via Skype, Jitsi en Whatsapp. In eerste instantie leek het of het fysieke event zoals dat bedacht was, van de baan was. Na het wennen aan de nieuwe situatie hebben we de draad opgepakt en gingen we verder met de programmering en het proces. De mbo-studenten kwamen tot een mooie beschrijving van het event: “Met de huidige coronacrisis en de ingewikkelde situatie in de wereld gaan wij volgens het nieuwe normaal een relatie aan met de natuur en technologie. Ga met ons mee over het blote voeten-pad, bespreek de thema’s aan de hand van onze TalkTopics, schrijf een Message to Earth en bekijk onze tentoonstelling Where is my nature?”.’
Hoofd Educatie Elze van de Steen geeft als tip mee: zoek oplossingen dichtbij huis, betrek scholen in je omgeving en leg actief contact.
Verder lezen en tips voor online aanbod
Foto header: mbo-project in Foam | Almichael Fraay
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)