Claire Boonstra: ‘Wat is het doel van onderwijs?’
Een inspirerende missie van Claire Boonstra, expert onderwijsvernieuwing en het leren van morgen. Op 8 maart verzorgt zij een keynote op onze Dag van de Cultuureducatie. Claire herkent zich helemaal in het thema van de dag: Leren combineren, over vakintegratie en vakoverstijgend werken. ‘Vakken in samenhang aanbieden heeft veel meer effect, bijvoorbeeld in projecten. Ik kijk sowieso holistisch, ik ervaar in mijn eigen leven ook dat alles met elkaar samenhangt. Waarom aparte vakken? Ik zie er weinig heil in.’
‘Als de kunstvakken op natuurlijke manier onderdeel zijn van het onderwijs, hebben ze volgens mij de meeste waarde. Er zijn zoveel initiatieven die ook die kant opgaan. De ontwikkelingen zijn bijna niet meer te stoppen. Op alle niveaus voelen mensen zich betrokken: de politiek, besturen, directeuren en leraren. De plannen vallen duidelijk in goed aarde, maar er moet natuurlijk nog wel wat gebeuren. Vooral de massa media tonen de positieve voorbeelden vaak niet. Daardoor blijven veel mooie en inspirerende projecten nog wat onder de oppervlakte. Ik probeer die juist op een mooie manier te laten zien. En ik merk dat ik daarbij uitdrukking geef aan wat ook bij andere mensen van binnen sluimert.’
Onderwijsfilm van het jaar
Claire is initiatiefnemer van de film Wat is het doel van onderwijs, afgelopen jaar onderwijsfilm van het jaar. Daarin brengt ze haar filosofie en kijk op onderwijs naar voren. ‘Daar is nu ook veel ruimte voor. Kijk bijvoorbeeld naar het advies Onderwijs2032.’ De kunstvakken zijn volgens haar belangrijke gereedschappen in je toolbox. Ze bieden je een manier om je uit te drukken. ‘Elk verhaal is een creatie, waarbij vorm en inhoud even belangrijk zijn. Die zijn voor mij onlosmakelijk onderdeel van wat ik doe. Bijna niemand leest nog een rapport. Beelden komen zoveel beter binnen.’
(tekst gaat verder onder de video)
Vragend veranderen
Veranderingen in het onderwijs, op het transformeren van onderwijssystemen. Daar ligt de focus van Claire. Haar doel is dat kinderen en mensen hun potentieel volledig kunnen ontwikkelen. Dat zijn niet alleen mooie woorden, ze weet mensen op een krachtige wijze in beweging te brengen. Om scholen te inspireren en uit te nodigen om vervolgens zelf op zoek te gaan naar hun visie op het leren en ontwikkelen in de toekomst, ontwierp Claire het proces ‘Vragend Veranderen’, waarbinnen ze fundamentele vragen stelt over het waarom en waartoe van onderwijs. Dat proces helpt leerkrachten, directeuren en bestuurders om betere, bewustere keuzes te maken over onderwijs. ‘Dit bewustwordingsproces brengt telkens weer een fundamentele en duurzame beweging in gang. Bij mensen zelf en daarmee ook binnen hun organisaties.’
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)