Creatief Burgerschap op het mbo
Vijf docenten gaven les aan negen klassen verspreid over vier mbo’s. Met als doel: onderzoeken hoe de docenten en hun studenten dit soort ‘creatief burgerschapsonderwijs’ ervaren.
Datavisualisatie
Het centrale thema in de lessenserie is datavisualisatie. Hoewel studenten al bekend zijn met de inzet van dit middel (denk aan grafieken of diagrammen in de media of in games), is datavisualisatie met behulp van kunst minder bekend.
Dit krachtige middel maakt sociaal-maatschappelijke trends zichtbaar, net zoals kunst maatschappelijke discussies aan kan wakkeren of blootleggen. Kunstenaars zien data op plekken die je niet verwacht en vinden manieren om ze op een ongebruikelijke wijze weer te geven. Door mbo-studenten aan te spreken als vormgever verdiepen ze zich in een maatschappelijk thema en kunnen ze zich hierover op een andere manier uitspreken dan alleen met taal.
Kunstzone publiceerde twee artikelen over de lessenserie.
In het eerste artikel gaat het over de doelen, uitgangspunten en de uitvoering. In het tweede artikel lees je over de ervaringen en leeropbrengsten van de studenten en docenten.
1. Creatief Burgerschap op het mbo: Lesson Study over kunst en kritisch burgerschap
2. Kunst als conversation piece: resultaten Lesson Study Creatief Burgerschap in het mbo
Deze Lesson Study werd geïnitieerd door het CASE (Centre for Arts & Sciences Education) en door Huub Braam (LKCA). Partners in dit onderzoekstraject zijn Emiel Heijnen (AHK) en Hessel Nieuwelink (HvA).
Verder lezen
- Vormgeven aan kunst en cultuur in het mbo (publicatie). Dit onderzoek laat zien hoe verschillende mbo-instellingen kunst en cultuur inzetten bij de invulling van de algemeen vormende opdracht.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)