Zelf een creatief keuzedeel ontwikkelen?
Lees deze tips!
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Een goede manier om kunst en cultuur een plek te geven in het mbo-onderwijs is door creatieve keuzedelen aan te bieden. Denk je erover om zelf een creatief keuzedeel te ontwikkelen? Bert Toolsema van de SBB vertelde tijdens het LKCA-kennisatelier ‘Het Creatieve Keuzedeel’ waar je allemaal rekening mee moet houden.
Op 2 december 2019 vond het kennisatelier ‘Het creatieve keuzedeel’ plaats bij LKCA. Bert Toolsema van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) is nauw betrokken bij ontwikkeling en accreditatie van keuzedelen en nam de deelnemers mee in het proces en de mogelijkheden om zelf een creatief keuzedeel te ontwikkelen. De belangrijkste aandachtspunten op een rij.
De voorbereiding
- Het ontwikkelen van een keuzedeel doe je samen: onderwijs én bedrijfsleven. Bedenk eerst wie de eigenaar is van het keuzedeel en begin dan pas met de ontwikkeling.
- Bepaal het doel en zorg daarbij voor focus. Wat moet een student geleerd hebben aan het eind van het keuzedeel?
- Bedenk ook aan welke opleiding het keuzedeel gekoppeld is.
- Voordat je echt begint met ontwikkelen, stel je jezelf de volgende vragen: bestaat er al een dergelijk keuzedeel? Is er iets in de maak of is er iets dat er op lijkt? Dit kun je controleren in het Statusoverzicht van de SBB.
- Heb je nog andere vragen of zijn er dingen niet helemaal duidelijk? In de handleidingen van de SBB staat veel informatie, bijvoorbeeld over wie de aanvraag voor een keuzedeel kan doen, waar de aanvraag moet worden ingediend, hoe de verschillende onderdelen van het meldformulier ingevuld moeten worden en waar je terechtkunt voor hulp en bij vragen.
Het ontwerp
- Een keuzedeel moet 240 uur beslaan of een veelvoud ervan: 480 of 720 uur. Die uren mogen in onderwijstijd, in stagetijd en in huiswerkuren zitten.
- Zorg dat er geen overlap zit tussen de inhoud van het keuzedeel en wat de studenten in het profieldeel aangereikt krijgen. Toon dit aan.
- De SBB begeleidt het proces en schrijft uiteindelijk het keuzedeel volgens een format en in de juiste ’taal’.
- Als het format klaar is, is het keuzedeel klaar. Dit vormt een kader en moet door de opleidingen nog ingevuld worden met lesmateriaal en opdrachten.
- Je kunt ook een bestaand keuzedeel wijzigen, in plaats van een nieuw keuzedeel ontwikkelen. Uiteraard wel in overleg met de scholen die het keuzedeel gebruiken, want zij hebben al allerlei materiaal ontwikkeld. Ook dit traject loopt via de SBB.
Vergeet niet:
- De ontwikkelaars van het keuzedeel zijn ook verantwoordelijk voor het landen ervan in de opleidingen. Immers, je wilt wel graag dat opleidingen het keuzedeel gaan aanbieden en studenten er voor kiezen. Reserveer hier dus ook tijd voor.
- Het ontwikkelen van een keuzedeel doe je vanuit eigen middelen. Vaak gaan er veel eigen uren in zitten.
- Zorg dat het management je ook taakuren geeft, naast de lesuren. Dit geeft ruimte om keuzedelen te ontwikkelen.
- Zorg dat je als opleiding duidelijk bent naar studenten over eventueel bijkomende kosten voor het volgen van een keuzedeel, bijvoorbeeld voor het volgen van workshops in het museum, zoals bij het keuzedeel ‘Maken van een Museumproduct’ van ROC van Amsterdam en Rijksmuseum.
Meer weten?
De SBB geeft graag advies en ondersteuning bij het ontwikkelen van je keuzedeel.
- Bekijk de presentatie van Bert Toolsema over het ontwikkelen van een creatief keuzedeel.
- Bekijk de presentatie van Merel Brugman (Rijksmuseum) en Mirjam Riethof (ROC van Amsterdam) over hun keuzedeel Maken van een museumproduct.
- Bekijk twee voorbeelden van creatieve keuzedelen.
Foto: Bibi Veth
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Bekijk alle experts
Anneloes Vermeulen
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: mbo,voortgezet onderwijs
anneloesvermeulen@lkca.nl
030 711 51 48
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)