Kennisdossier Cultuur en gezondheid
Begrippen
Positieve gezondheid
Huisarts en onderzoeker Machteld Huber introduceerde in 2012 het begrip positieve gezondheid. Dit is een brede kijk op gezondheid als het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van het leven. Cultuur, het actief iets doen met kunst, wordt gezien als een van de middelen om de positieve gezondheid te bevorderen.
Positieve psychologie
Positieve psychologie is de wetenschap van optimaal functioneren en welbevinden. Onderzoek laat zien dat positieve emoties mede kunnen leiden tot beter functioneren. Positieve psychologie kan als kader dienen om interventies te ontwikkelen die het welbevinden en de veerkracht van mensen kunnen verhogen (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000). Het gaat hierbij dus om interventies die een positief gevoel, gedrag of cognities stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan het herkennen en gebruiken van je sterke punten en het ondernemen van activiteiten met anderen (Sinnema, H. et al, 2014). Barbara Frederickson (2001, 2013) werkte dit verder uit in de Broaden and Build Theory. De kern hiervan is: positieve emoties verbreden aandacht, cognitie en handelen – ze verbreden iemands horizon (broaden effect). Hierdoor bouwt iemand fysieke, cognitieve en sociale hulpbronnen op (build effect).
Positive youth development (PYD)
Zowel jongerenbeleid als cultuurparticipatiebeleid is gericht op het stimuleren van talentontwikkeling, het opbouwen van een sociaal netwerk en het actief meedoen in de samenleving. Uitgangspunten die aansluiten bij het raamwerk van Positive Youth Development dat steeds meer terrein wint in beleid en praktijk rond jongeren in kwetsbare posities. Veel beleid stelt het probleem van jongeren centraal in de hulp en ondersteuning en gaat uit van de risicofactoren voor de ontwikkeling van jongeren. Hoewel dit uitgangspunt in sommige gevallen noodzakelijk is, is er een beweging binnen het jongerenwerk gaande om in beleid en praktijk meer aandacht te besteden aan de beschermende factoren bij de ontwikkeling van jongeren in kwetsbare posities. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van het raamwerk van Positive Youth Development. Aanpakken die gebruik maken van dit raamwerk hebben een positief effect op interpersoonlijke vaardigheden, de kwaliteit van relaties met volwassenen en leeftijdgenoten, probleemoplossende en cognitieve competenties, persoonlijke effectiviteit en schoolprestaties.
Social prescribing
In het Verenigd Koningrijk bestaat het al langer: social prescribing. De (eerstelijns)zorg verwijst door naar creatieve-, scholings- of bewegingsactiviteiten om herstel en veerkracht bij patiënten te bevorderen. Het gaat dan om mensen die geen of weinig medische behoefte hebben, maar die wel wat kunnen hebben aan activiteiten of ondersteuning. De meest voorkomende route is de huisarts die doorverwijst naar een welzijnscoach, die op zijn beurt de client verbindt aan een passende activiteit.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)