De Open Club
Maar welke ingrediënten zijn er nodig om tot deze mindset te komen? Wat levert het op om een ‘Open Club’ te zijn? En wat zijn mooie voorbeelden? Dat lees je op deze pagina.
De Open Club-gedachte
Een Open Club is een organisatie die een open houding heeft, maatschappelijk betrokken is en vraag- en buurtgericht denkt. Daarnaast is de Open Club ondernemend, staat open voor samenwerkingen, en gaat op zoek naar (maatschappelijke) activiteiten die de hoofdactiviteit versterken.
De Open Club-gedachte kan gezien worden als een mindset of filosofie. Een organisatie kan meer of minder ‘open’ zijn, door één of juist meerdere ingrediënten van de Open Club toe te passen. Een Open Club kan een vereniging of stichting zijn, maar het kan ook een commerciële aanbieder zijn, een dans- of muziekschool, een groep kunstbeoefenaars of een samenwerking tussen verschillende cultuuraanbieders.
Vier ingrediënten van de Open Club
Er is geen vaste formule om een Open Club te worden. Voor elke organisatie zal het verschillen op welke manier er gezocht kan worden naar een open blik naar buiten, maatschappelijke betrokkenheid en verbinding. Wel zijn er 4 ingrediënten te benoemen die centraal staan bij de Open Club: de open houding, vraaggerichtheid, ondernemerszin en samenwerking. Elke organisatie kan met behulp van deze ingrediënten stappen zetten om meer ‘open’ te worden.
(lees verder onder de afbeelding)
1. Open houding
Een open houding houdt in dat je er als organisatie voor open staat om je maatschappelijke waarde te vergroten en je blik meer naar buiten te keren. De open houding richt zich echter niet alleen naar buiten; het is minstens zo belangrijk om open te staan voor input vanuit je eigen doelgroep of leden. Het gesprek aangaan met je achterban over wie je als organisatie bent en wil zijn, kan het startpunt zijn om meer ‘open’ te worden.
Een open houding duidt ook op diversiteit en inclusie: een plek bieden waar verschillen gewaardeerd worden en waar ruimte is voor verschillende perspectieven.
Tips Open houding
2. Vraaggerichtheid
Een Open Club denkt vraaggericht en omgevingsgericht. Met een open blik wordt er gekeken naar de omgeving waarin de organisatie zich bevindt, en welke kansen en doelgroepen zich in deze omgeving bevinden. Welke behoeftes of uitdagingen liggen er, waar je als organisatie misschien iets mee kan? Welke behoeftes spelen er bij je eigen doelgroep of leden? En wat kan je toevoegen aan je omgeving?
Tips Vraaggerichtheid
3. Ondernemerszin
De stap die volgt op de vraaggerichtheid, is de ondernemerszin. Ondernemerszin draait om het oppakken van kansen, die uit de gevonden behoeftes en uitdagingen naar voren komen. Geen ondernemerschap waarbij geld moet worden verdiend, maar een positieve zin om actie te ondernemen en de maatschappelijke waarde van de organisatie te vergroten. Een Open Club heeft een langetermijnvisie. Door in te blijven spelen op de vraag en veranderende omgeving, behoudt een Open Club op lange termijn ook haar bestaansrecht.
Tips Ondernemerszin
4. Samenwerking
Een Open Club staat open voor samenwerkingen met andere partijen. Samenwerking kan de mogelijkheid bieden om beter te kunnen inspelen op de vraag van je doelgroep of omgeving, of om de (maatschappelijke) waarde te vergroten. Dit kunnen andere culturele organisaties zijn, zoals verenigingen, professionals of cross-overs met andere kunstdisciplines. Het kunnen ook partijen uit andere sectoren zijn, zoals samenwerkingen met het bedrijfsleven, zorg en welzijn, onderwijs of sport.
Tips Samenwerking
Waarom een Open Club?
Wat levert het op om een Open Club te zijn? Waarom zou je ernaar willen streven?
Er is een aantal redenen te benoemen waarom de Open Club-gedachte waarde kan toevoegen aan je organisatie:
• Je wordt gezien!
Door meer naar buiten te treden, samenwerkingen aan te gaan en je maatschappelijke waarde te vergroten, vergroot je de zichtbaarheid van je organisatie. Er ontstaat meer ‘reuring’, wat wordt herkend als levendig en aantrekkelijk. Je wordt gezien, zowel door de gemeente, (toekomstige) subsidiegevers als door potentiële leden of deelnemers.
• Ledenbinding en -groei
De vraaggerichtheid van jouw organisatie zorgt ervoor dat je goed kunt inspelen op de behoeftes van jouw doelgroep. Door het gesprek aan te gaan en open te staan voor ontwikkeling, blijft je huidige doelgroep tevreden. Door de open blik naar buiten en de maatschappelijke waarde wordt je organisatie ook gezien door potentiële leden of deelnemers. Daarnaast zorgt de open houding ook voor een aantrekkelijke omgeving voor vrijwilligers en bestuursleden.
• Continuïteit van je bestaansrecht
Er is een reden dat jouw organisatie bestaat: je voegt namelijk waarde toe aan het leven van je doelgroep en je omgeving. Door meer ‘open’ te worden kan je deze waarde vergroten. Ook overheden en fondsen zullen het bestaansrecht dan eerder (h)erkennen, en zien het belang en de toegevoegde waarde van jouw organisatie voor de samenleving.
Het begrip ‘Open Club’ is afkomstig uit de sport en ontwikkeld door NOC*NSF. Op deze pagina vind je meer info over de open sportclub.
Foto: Ton van Til
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)