De Open Club

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

De Open Club heeft vele verschijningsvormen. Hieronder een aantal voorbeelden waarbij één of meerdere ingrediënten van de Open Club sterk aanwezig zijn. Uiteraard is deze lijst niet volledig, maar aanvullingen zijn zeker welkom per mail naar matthijsbeerepoot@lkca.nl.

Waarin zijn ze een Open Club?
Zuilense FanfareEen aantal leden nam het initiatief om van deze voorheen ‘traditionele’ fanfare een ondernemende, maatschappelijk betrokken fanfare te maken. O.a. nieuwe samenwerking, innovatieve muziekvormen en nieuwe sponsors en een vriendenclub waren het gevolg.
(zie ook Fanfare 2.0, magazine over hun vernieuwingstraject)
MiXsing (Harderwijk)Zangkoor met 50% verstandelijk of fysiek beperkten, blinden en slechtzienden. Ieder koorlid heeft een ‘maatje’, dat kan helpen om drempels weg te nemen.
HipHopHuis (Rotterdam)Méér dan alleen een thuishaven voor hiphopliefhebbers, is het HipHopHuis ook een community en een plek voor culturele en persoonlijke groei.
Harmonie Orkest VleutenHarmonie Orkest Vleuten is betrokken bij haar omgeving en is divers, zowel in het soort optredens als in de mix van leden. Het orkest toont ondernemerszin, en wil een voorbeeldfunctie hebben als inclusieve vereniging.
Muziekplein (Neer)Muziekplein is een samenwerking tussen diverse muziekgroepen die de krachten hebben gebundeld als één nieuwe vereniging. Muziekplein werkt samen met het onderwijs, muziekbonden, bedrijfsleven, muziekscholen en de politiek.
’t Dorpshuus (Varsselder-Veldhunten)Sport- en cultuurverenigingen komen samen in het multifunctionele complex ’t Dorpshuus. Samenwerking tussen verenigingen wordt bevorderd en vrijwilligers zijn inzetbaar bij evenementen van andere verenigingen. Hiermee blijft de leefbaarheid en het gemeenschapsgevoel voor de toekomst behouden, ondanks krimp.
Chr. Muziekvereniging de Eendracht (Aalten)In het project ‘Kli(n)kt het nog?’ wordt aan oud-musici een laagdrempelige kans gegund om weer te proeven aan de fanfare. Door een vraaggerichte benadering en een buddysysteem wordt de vereniging aantrekkelijk voor nieuwe leden.
Popkoor Prestige (meerdere locaties)Popkoor Prestige heeft één landelijk bestuur waar meer dan 20 koren bij zijn aangesloten. Met een laagdrempelig aanbod, top-40 hits, aandacht voor performance en een live band, weten de koren veel amateurzangers aan zich te binden.
Seniorenorkest (Edam)Het ledenaantal nam langzaam af, totdat er werd onderzocht of er wel bestaansrecht zou zijn als de avondrepetities werden verplaatst naar overdag. In combinatie met een publiciteitscampagne en het aanpassen van de kwaliteitseisen leidde dit tot de oprichting van het Seniorenorkest, welke nu een dertigtal leden heeft.
Koorbazen (Zwolle)Koorbazen geeft een geheel nieuwe invulling aan het concept ‘mannenkoor’, met een ondernemende en aansprekende aanpak. Met professionele producties, branding en fotografie trekken ze succesvol de aandacht van media, fondsen, gemeente en zingende mannen.
Intervocaal (Enschede)Bij multicultureel wereldmuziekkoor Intervocaal staan liederen uit de geboortelanden van de leden centraal. Het koor wil op die manier iets toevoegen als ‘kleurrijk koor’ in een ‘kleurrijke stad’.
Kamerkoor JIP (Utrecht)Het projectkoor JIP zoekt inhoudelijk de maatschappelijke betrokkenheid op door concerten te organiseren rondom een maatschappelijk thema. Aan de actuele programmering koppelt het koor regelmatig ook gerelateerde maatschappelijke acties, zoals inzamelacties en boomplantdagen rondom het thema ‘bomen’ en klimaatverandering.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 12

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (4)
Rob Dronkers 22-07-2021

Interessant artikel m.b.t. de relevantie te beseffen dat we samen “de maatschappij” zijn.
Inhoud geven aan een sociale- en rechtvaardige maatschappij begint bij het individu.
Een vereniging verbindt individuen en kan daardoor bijdragen aan een positieve beeldvorming van hoe wij als mensen samenwerken versus tweedracht zaaien als het gaat over herziening pensioenstelsel, bestrijden COVID-19, migratie en sociaal besef.
Door je als vereniging op te stellen als sociale partner in de maatschappij word je ook door andere maatschappelijke participanten als volwaardige partner beschouwd.
Dit laatste biedt draagvlak om ook zakelijk serieus te worden benaderd door (plaatselijke) overheden.

reageer
Jelle Roeper 16-06-2021

Dank voor deze interessante en relevante info. In mijn laatste column (juni 2021) heb ik naar deze pagina verwezen. Als projectleider van Music Unlimited (inclusieve muziek- en dansverenigingen) is ‘open’ een veelvoorkomende beperking bij organisaties. De door jullie genoemde informatie gebruik ik graag om organisaties op weg te helpen om ook een groep op te zetten voor bijv. mensen met een verstandelijke beperking.
Een inclusieve sector amateurkunst; veel makkelijker kunnen we het niet maken. Wel leuker!

reageer
St. De BenT 20-05-2021

Ik snap de bedoeling van dit project niet.

reageer
Matthijs Beerepoot 01-06-2021

De bedoeling is dat we culturele organisaties inspireren om hun maatschappelijke waarde en toekomstbestendigheid te vergroten. Op deze pagina laten we zien waarom dat belangrijk is en bieden we handvatten (de 4 ingrediënten).

reageer
Peter van Beek 19-05-2021

Hallo, ik ben als initiator van vele projecten bij stichting Zonaluma betrokken ( en de oprichter ervan....)
Volgens mij ben ik al jaren een verbinder omdat ik verschillende projecten voor diverse doelgroepen met afwisselende samenwerkingspartners en diversiteit in uitingen (boek, expo, docu, cursus...)opzet. Ik ben al een Open Club. Jahoeehh. Hoe kan ik dit dan omzetten in zichtbaarheid, hoe wordt ik nu een Open Club? Groet, Peter

reageer
PaulienFranken@lkca.nl 20-05-2021

Beste Peter, dank voor je reactie. Als je je vraag doorstuurt aan onze expert op dit gebied, Matthijs Beerepoot via MatthijsBeerepoot@lkca.nl, kan hij hem direct beantwoorden.
Hartelijke groet, Paulien

reageer
Matthijs Beerepoot 20-05-2021

Hallo Peter,
Dat klinkt goed! De Open Club is een mindset of filosofie, en geen keurmerk waarmee wordt beoordeeld of je er wel of niet aan voldoet. Blijf je dus vooral ontwikkelen op de 4 'ingrediënten'. Je zichtbaarheid zal dan worden versterkt door o.a. je toegevoegde maatschappelijke waarde, je samenwerkingspartners en door in te spelen op behoeftes in je omgeving.

reageer
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Matthijs Beerepoot
Matthijs Beerepoot
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: verenigingen
matthijsbeerepoot@lkca.nl
030 711 51 84
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel