Drazans werkt aan inclusief kunstvakonderwijs voor jongeren uit de Cariben

Kinderen en jongeren uit alle sociaal-culturele lagen welkom op jeugdtheaterschool in Willemstad
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Hoe kunnen kunstopleidingen in Nederland toegankelijker worden voor jongeren uit de Cariben? Een droom najagen binnen het creatieve werkveld is namelijk nog niet zo makkelijk als je van de Cariben komt. We spraken Maaike Kempers, theaterdocent en maker. Zij helpt met haar collega’s van jeugdtheaterschool Drazans leerlingen op weg.

Op Drazans, de jeugdtheaterschool in Willemstad, zijn kinderen en jongeren uit alle sociaal-culturele lagen en milieus welkom. De school wil zowel artistiek als maatschappelijk een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren op het eiland. De missie van Drazans: de kunstvakopleidingen, inclusief lerarenopleidingen, toegankelijker maken voor jongeren uit de Cariben.

Liefde voor Curaçao

Maaike is afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) als theaterdocent. En deed tijdens haar studie een derdejaars stage bij La Tentashon, de voormalige jongerentheaterwerkplaats van Teatro Luna Blou. Daar begon haar liefde voor Curaçao. Ze verhuisde in 2010 naar het eiland om bij Drazans te gaan werken. Een jaar later nam ze het stokje over van toenmalig directeur Etta Andrea.

Theater en dans voor jongeren

In de jaren die volgden zijn er veel sociaal-maatschappelijke projecten ontwikkeld voor de kwetsbare wijken op het eiland. Daarnaast zijn er theater- en danslessen op de school zelf, en gaan de docenten de wijken in om op scholen lessen te geven.

Ook zijn er trainingen voor leerkrachten om hen meer tools te geven voor de kunstvakken. Er zijn bijvoorbeeld kaarten ontwikkeld om leuke theater- en dansopdrachten in de klas te doen. Zo hoopt Drazans de drempel voor lessen te verlagen en meer jongeren in aanraking te laten komen met theater en dans.

Het begon ooit in één wijk: met 10 lessen theater aan een klas van 30 kinderen. Sinds 2015 geven vakkrachten van Drazans 500 kinderen in verschillende wijken van het eiland wekelijks theater- en danslessen onder schooltijd.

Maaike: ‘Inmiddels worden die lessen op handen gedragen, de leerkrachten zien in de klassen wat de lessen voor de kinderen betekenen, onder meer op sociaal-emotioneel gebied. Ook gaan leerkrachten zelf anders naar hun leerlingen kijken.’

De leerlingen werken vaak toe naar een kleine eindpresentatie. Daarbij werken ze spelenderwijs ook aan hun woordenschat in het Nederlands of Papiaments. De kinderen met motivatie en talent stromen door naar Drazans.

Talentontwikkeling

Deze activiteiten worden gerealiseerd dankzij een subsidie van het Cultuurfonds Caribisch Gebied en financiële ondersteuning van diverse bedrijfsponsoren en particulieren. Er is veel potentie bij de jeugd op het eiland, daarom zet  Drazans, samen met andere (ook Nederlandse) partners, in op talentontwikkeling.

Wanneer leerlingen van Drazans willen doorstromen naar een theatervervolgopleiding in Nederland, dan kunnen ze deelnemen aan de Theater Talentenklas. Deze is in september 2019 opgericht en bedoeld om de overstap tussen Drazans en het kunstvakonderwijs te verkleinen. In de Talentenklas wordt gewerkt aan het verhogen van het spelniveau. Ook krijgen de talenten (15 – 20 jaar) informatie over audities in Nederland en worden ze erop voorbereid.

Week Zonder Naam

Maaike zet zich graag in voor meer inclusiviteit binnen het kunstvakonderwijs. Ze hoopt stappen te kunnen zetten door de samenwerking met kunstacademies. Met subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie en het Cultuurfonds Caribisch Gebied wordt al jaren het project De Week Zonder Naam Curaçao georganiseerd.

Dit is een interdisciplinair spel- en maakproject waarbij jongeren vanuit een thema aan de slag gaan en toewerken naar een eindvoorstelling. Het doel: het perspectief van de leerlingen verbreden en ze een beter beeld geven van het kunstvakonderwijs.

Bij de week zijn coaches van verschillende disciplines, achtergronden en kunstinstellingen betrokken. HKU Theater hanteert in Nederland eenzelfde planning en aanpak. Er vindt steeds meer kruisbestuiving plaats tussen HKU en Drazans.

Theateropleidingen minder toegankelijk voor Curaçaose jongeren

Maaike is trots op de effecten die de school op Curaçaose jongeren heeft. Theater biedt hen positieve toekomstperspectieven. Een belangrijke vraag is: hoe kunnen talentvolle jongeren dezelfde kansen krijgen als jongeren in Nederland?

Een theateropleiding is voor hen niet alleen minder voor de hand liggend, maar ook minder toegankelijk; op Curaçao zijn geen kunstopleidingen op hbo-niveau. In Nederland is het aanbod ruim, alleen voor theater zijn er al vijf opleidingen.

Uitdagingen

Door de inspanningen van het team van Drazans zijn er inmiddels meerdere jongeren uit de talentenklas succesvol begeleid bij het doen van audities, waarbij wordt ingezet op digitale selecties. Dat is vaak, als online auditie doen al mogelijk is, een behoorlijke logistieke puzzel door onder andere het tijdsverschil en de aanmeld- en selectieprocedures.

Het is wenselijk dat jongeren van de eilanden voordat ze auditie doen al fysiek kennis kunnen maken met een kunstvakopleiding. Want wederzijdse kennismaking, oriëntatie en een ‘klik’ zijn belangrijk. Kan ik me thuis voelen op zo’n opleiding? In welke steden kan ik deze opleiding volgen? Hoe voelen dit gebouw en de studenten aan?

Dit soort vragen kan beantwoord worden door de jongeren naar Nederland te laten komen. Via een klein programma met het kunstvakonderwijs kunnen ze een beeld krijgen van de opleidingen en alles wat daarmee gepaard gaat.

Succesvoorbeelden

De begeleiding van Drazans leidde tot een aantal succesvoorbeelden. Een leerling van de Theater Talentklas is in 2020 via een online auditie aangenomen op de vooropleiding theater bij de Theaterschool Utrecht. Een jaar later werd hij aangenomen op de performanceopleiding aan de Toneelschool Maastricht, hij zit nu in zijn tweede jaar.

Een andere oud-leerling is ook via de vooropleiding binnengekomen en zit nu in haar vierde jaar aan de Utrechtse theateracademie.

Meer weten?

Foto header: Irina Bosenko.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel