Europe in Perspective

Training voor docenten en kunstenaars
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Vanuit het idee om meer intercultureel begrip en Europees bewustzijn creëren, is deze training ontstaan uit het internationaal project Europe in Perspective. De training is gericht op bewustzijn van diversiteit in het algemeen, beginnend bij de eigen diversiteit van de docenten en kunstenaars.

Je doet in de training kennis op over interculturele leermogelijkheden en manieren om diversiteit te verkennen in lokale samenwerkingsprojecten. De training is vooral een persoonlijk motiverende interculturele leerervaring. Je wordt je bewust van je eigen positie, (voor)oordelen en normen en waarden zodat je de ander in een nieuw en opener perspectief kunt zien en benaderen. Hierdoor kan je (nog) beter intercultureel leren voor leerlingen in lokale samenwerkingsprojecten ontwikkelen.

Diversiteit en intercultureel leren

Belangrijk is dat je je eigen houding en gedrag omtrent diversiteit en intercultureel leren wilt onderzoeken en erop wilt reflecteren. De inzichten en het begrip die het je opleveren, zijn toepasbaar in de eigen werkpraktijk. Het doel van de training is om meer intercultureel begrip te ontwikkelen en te versterken. Ook zie je hoe je meer interculturaliteit en diversiteit kunt integreren in de lokale samenwerking, die hierdoor ook wordt gestimuleerd.

Eind 2019 is het project afgerond en dit heeft geleid tot deze uitgewerkte vijfdaagse training voor docenten en kunstenaars. In de ontwikkelperiode is de training in totaal zes keer gegeven met deelnemers uit meer dan twintig Europese landen. De uitgewerkte training is op dit moment in het Engels, Duits en twee Nederlandse versies beschikbaar:

De training werd in een reeks van vijf dagen gegeven maar dit is omgezet naar een opzet van twee keer een tweedaagse module met een afsluitende dag. Het streven is om begin 2021 een of meer Nederlandse pilottrainingen te verzorgen van deze nieuwe opzet die gericht zijn op docenten in het voortgezet onderwijs en cultuurprofessionals die met hen samenwerken. Ook wordt gekeken naar een gecombineerde training met Vlaamse en/of Duitse collega’s.

De film Creative Learning werd getoond bij de afsluiting van het project. Paul Collard vertelt hierin over de opzet en het belang van Europe in Perspective. Hij doet dit aan de hand van voorbeelden vanuit de hele wereld die hij in zijn internationale praktijk is tegen gekomen.

Europe in Perspective: International Co-operation in Cultural Learning is een project van de Duitse Bundesvereinigung Kulturelle Kinder- und Jugendbildung (BKJ – D) en de internationale stichting Creativity, Culture and Education (CCE – GB). Het is een strategische samenwerking met KulturKontakt Austria (KKA – AU), het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA – NL), T-TUDOK-centrum voor kennisbeheer en onderwijsonderzoek (H) en gerealiseerd in overleg met andere Europese partners. Europe in Perspective wordt gefinancierd door Stiftung Mercator en wordt ondersteund door de Europese Unie in het kader van het Erasmus + Youth in Action-programma.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: curriculumontwikkeling
ronaldkox@lkca.nl
030 711 51 42
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel