Europese subsidie voor training en toolbox voor kunstprofessionals

Herkennen van en omgaan met sociaal-emotionele problemen bij leerlingen
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Het bezig zijn met kunst en cultuur kan gedachten, ideeën en emoties losmaken. Hoe ga je als kunstprofessional om met leerlingen die geraakt worden door wat ze maken of spelen? LKCA heeft samen met de Duitse organisatie voor jeugdcultuur BKJ een Europese subsidie ontvangen voor het programma MIND-CARE: het ontwikkelen van een training en een toolbox die kunstprofessionals hierbij gaat ondersteunen. Deze hulpmiddelen staan in het teken van het leren herkennen van signalen die kunnen duiden op sociaal emotionele problemen bij jongeren, en hoe daarop te anticiperen.

Zo kunnen kunstprofessionals bijvoorbeeld kunstzinnige interventies inzetten, of doorverwijzen naar zorgprofessionals. In Nederland richten we ons bij de ontwikkeling van het materiaal extra op het gespecialiseerd onderwijs en maken gebruik van de ervaring en kennis die daar op dit gebied al is. 

Problemen rond sociaal-emotionele ontwikkeling

Problemen rond de sociaal-emotionele ontwikkeling bij leerlingen zijn aangewakkerd door de coronacrisis en zijn nog steeds een punt van zorg bij scholen. Daar komen vragen rond het gebruik van sociale media op jonge leeftijd nog eens bij. Uit recentelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat het pestgedrag onder leerlingen en de impact ervan door sociale media is toegenomen.

Kunstzinnige en culturele activiteiten bieden bij uitstek de kans om emoties te uiten, vorm te geven en te delen en daarmee mogelijk een plek te geven. Een kunstprofessional kent en herkent dat proces bij het maken van eigen werk, of bij het interpreteren of vertolken van andermans werk. Emoties hoeven daarbij niet in de weg te zitten, maar kunnen juist ondersteunend en versterkend werken. Zonder dat het daarmee therapeutisch wordt.

Leerlingen moeten bij culturele activiteiten uitgenodigd en ondersteund worden bij het inzetten van hun emoties, iets wat op andere momenten meestal niet gevraagd, of zelfs ontmoedigd wordt. Dat vraagt om een veilige omgeving en een bekwame docent.

Toolbox

In de eerst helft van 2025 doen we onderzoek naar de ondersteuningsbehoeften onder kunstprofessionals en leerlingen. In het najaar volgt een besloten conferentie in Duitsland over het onderwerp en wordt de ontwikkeling van de trainingen opgepakt. De toolbox die tegelijkertijd ontwikkeld wordt zal aansluiten bij de training maar ook zelfstandig bruikbaar zijn.

Het project duurt twee jaar, daarna zullen de training en toolbox via de penvoerders van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit en vakverenigingen aangeboden worden aan kunstvakprofessionals die met kinderen en jongeren werken.

Heb je vragen en/of suggesties naar aanleiding van dit artikel, neem dan contact op met Marian van Miert.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Marian van Miert (zij/haar/haar)
Marian van Miert (zij/haar/haar)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: primair onderwijs,speciaal onderwijs
marianvanmiert@lkca.nl
030 711 51 45
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel