Handreiking SLO voor CKV
Dimensies
De stofomschrijving van het examenprogramma bestaat uit dimensies. Deze elf dimensies zijn geformuleerd als begrippenpaar, zoals ‘feit en fictie’ en ‘ambachtelijk en industrieel’. De handreiking biedt uitgewerkte dimensies in één kunstdiscipline, voorzien van voorbeeldopdrachten en suggesties voor andere kunstdisciplines en bronnen.
De dimensie ‘traditie en innovatie’ wordt bijvoorbeeld uitgewerkt in de discipline dans als ‘klassiek ballet en urban dans’, met als opdracht een vlog maken over een dansvoorstelling of dansgroep, het ontwerpen van een innovatief decor bij een voorstelling en weblinks.
Voorbeelden dimensies
Onderzoeksopdrachten
Ter inspiratie voor de onderzoeksvragen van leerlingen biedt de handreiking informatie over en uitwerkingen van het ScEPTED-model. Dit staat voor sociaal, cultureel antropologisch, economisch, politiek, technologisch, ecologisch en demografisch. SLO koos voor dit model omdat het goed past bij de artistieke, maatschappelijke en ervaringscontext van kunst die in CKV centraal staat.
Suggesties onderzoek
Beoordelen
De handreiking bevat twee beoordelingsinstrumenten waarmee de docent de opdrachten kan waarderen. Het eerste document is een rubric, voor zowel de leerling als de docent. Het tweede instrument is een excelbestand met een breed scala aan beoordelingscriteria, waar de docent uit kan kiezen.
Beoordelingsinstrumenten
PTA
Het PTA (programma van toetsing en afsluiting) voor CKV omvat alle domeinen uit het examenprogramma. De volgende onderdelen moeten hierbij worden opgenomen: alle onderdelen van het examenprogramma, de wijze van examinering (mondeling, schriftelijk, praktisch) van de verschillende onderdelen, de mogelijkheden tot herkansing van de verschillende onderdelen en de weging van de verschillende onderdelen. De handreiking bevat voorbeelden voor havo en vwo.
Onderdelen PTA
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)