‘Het vraagt tact en inzicht om met de veelal beschadigde leerlingen om te gaan’

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Kunst en cultuur als middel om meer sociale veiligheid te creren. Vanuit die ambitie deden Theatergroep Drang en Heldring College met succes een aanvraag voor de subsidieregeling Versterking cultuureducatie in het vmbo, vso en praktijkonderwijs. Het extra geld maakt mogelijk dat de leerlingen een cultureel besef meekrijgen op de Haagse school.

Voor Drang zijn die subsidiepotjes essentieel, zonder zou de Haagse theatergroep niet eens bestaan. ‘Het contact met Heldring College hadden wij snel gelegd toen we hoorden over deze vmbo-regeling’, vertelt Lucienne van Amelsfort, artistiek leider bij Drang. ‘Wij richten ons in onze voorstellingen op actuele thema’s. Het bleek feilloos aan te sluiten op de wensen van het Heldring. Zij wilden juist iets doen op sociaal-maatschappelijk vlak.’

Positieve benadering is belangrijk

Maurice Wiedenhof is de enige theaterdocent op Heldring, en heeft nog twee collega’s beeldend in het team. ‘Wij koesteren al langer de wens om die maatschappelijke thema’s te benaderen vanuit de kunst. Op onze school heerst toch wel een sterke afrekencultuur en leerlingen voelen veel schaamte. Van Drang weet ik dat zij op dit vlak leerlingen heel wat kunnen bijbrengen. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen en leren ook minder snel te oordelen. Spiegelen en reflectie is voor deze jongeren heel waardevol.’

De eerstejaars zijn net gestart met een kijkje in de keuken bij Drang, en volgen nu workshops in verschillende disciplines. Lucienne: ‘Het vraagt tact en inzicht van onze acteurs om met de veelal beschadigde leerlingen om te gaan. Een positieve benadering is heel belangrijk. Het scheelt dat al onze acteurs ook dramadocent zijn, en dus ook goede didactische competenties hebben. De cast is een mooie afspiegeling van de culturele achtergronden van alle leerlingen. Zo kunnen zij zich goed identificeren met de acteurs.’ (lees verder onder de afbeelding)

Lessen verrijken en innovatief werken

‘Idealiter hebben we over drie jaar een goedlopende leerlijn waarbij de eerstejaars van nu dan daadwerkelijk op het toneel staan’, werpt Maurice een blik op de toekomst. ‘Mocht die ambitie toch te hoog zijn, dan hebben we in ieder geval wel de lesopzetten die we nu al hebben ontwikkeld. Stukje bij beetje hoop ik andere vakken bij het project te betrekken. Het trekt natuurlijk wel een wissel op het hele team. Maar aan de andere kant: dit is wel dé kans om je lessen te verrijken en innovatief te werken. En hoe mooi is het dat we die leerlingen met kunst en cultuur mooie nieuwe ervaringen kunnen meegeven.’

Lees verder

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 3

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel