Ik leer ontzettend veel van mijn leerlingen

Elroy Gramsbergen • Filmleraar van het Jaar 2021
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In november vorig jaar werd de Groningse docent Elroy Gramsbergen uitgeroepen tot Filmleraar van het Jaar 2021. De vakjury prees de constructieve manier waarop hij zijn lessen vormgeeft, en de manier waarop hij leerlingen stimuleert het maakproces van het begin tot het einde zelf vorm te geven. Wat is het geheim van zijn succes?

Dit interview verscheen in Cultuurkrant 2022, nummer 1.

Elroy Gramsbergen heeft het prijzenbord 'Filmleraar van het jaar' vast
Gramsbergen werd in juli al winnaar van regio Noord.

Hij had de winst ‘helemaal niet verwacht’, vertelt Elroy Gramsbergen, docent Media en Film op het Leon van Gelder in Groningen, een school voor vmbo, havo en vwo. Als prijswinnaar is hij gedurende één schooljaar het boegbeeld voor filmeducatie in het onderwijs. “Natuurlijk ben ik wel heel begaan met mijn leerlingen en stel ik hun ideeën voorop. Verder laat ik ze echt in de praktijk aan de slag gaan. We maken al bijna vijf jaar een jeugdprogramma voor de lokale omroep. Ik geloof dat de jury dat kon waarderen.”

Een groot deel van zijn vrije tijd besteedt hij aan zijn baan als filmdocent: zijn intensieve manier van lesgeven slokt al zijn tijd op. “Ik heb het er allemaal voor over. Alleen zo leren jongeren het vak. Ik laat ze zelf monteren en de vragen voor hun reportages bedenken. Dat kost ook mij als docent extra tijd. Collega’s verklaren me voor gek, maar ik doe het met alle liefde.”

“Collega’s verklaren me voor gek, maar ik doe het met liefde”

Gekke opdrachten

Gramsbergen leerde het vak op de NHL Hogeschool in Leeuwarden, waar hij de opleiding Art & Design volgde. “Dat was een ontzettend brede studie: je kon er art director mee worden, maar werd ook opgeleid tot leraar. We kregen toen nog het vak AV, waarbij we moesten filmen met een ouderwets bandje.”

In die tijd maakte hij zijn eerste programma’s voor de lokale omroep. “Samen met medestudenten mochten we vijf jaar lang laten zien wat we konden. Dat heeft ons zoveel plezier opgeleverd. Later werden we gevraagd om een duurzaamheidsprogramma over de stad Groningen te maken, die toen de duurzaamste gemeente van Nederland wilde worden. Ik merkte toen dat ik alle aspecten van het filmvak even leuk vind: ik sta net zo graag voor de camera als erachter.”

Vervolgens werd hij docent in Zeist, waar hij het vak expressie gaf. Film was een van de vele vormen die hij aan bod liet komen. “Ik zag hoe leuk de leerlingen dat vonden. Ik bedacht de gekste opdrachten voor ze: videoclips maken bijvoorbeeld. Vervolgens ben ik fulltime filmdocent geworden, hier in Groningen.”

Elke genomineerde docent kwam uit ander segment, van vmbo tot vwo. Wat heeft het niveau voor invloed op het onderwijs dat je geeft?

“Ik geef zelf les aan vmbo-leerlingen en coach ze bij het vormgeven van hun eigen idee. Eerst leer ik ze de basis, zoals netjes kaderen en filmen. Daarna laat ik ze steeds meer los. Ik neem een coachende rol aan: ik loop bij ze langs en kijk mee met wat ze doen. In het begin vond ik dat wat riskant. Bij het vmbo pakken leerlingen op dat soort vrije momenten vaak hun kans door lekker te gaan chillen. Maar het tegendeel bleek waar: ze voelen dat ze vrijgelaten worden, maar misbruiken die vrijheid niet. Ze voelen zich serieus genomen. Dat vind ik heel bijzonder.

Door hun eigen verbeeldingskracht te stimuleren, krijgen de leerlingen er ook veel meer lol in. Ik leg ze niets op. Ik geef ze een kader en zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud. Ik zie hoe graag ze willen bewijzen dat ze dat kunnen. Ook zie je hoe ze allemaal hun eigen talent ontdekken: de een staat graag achter de camera, de ander liever ervoor, de volgende regisseert. Daardoor leren ze ook wat ze leuk en belangrijk vinden. Ze komen er steeds meer achter wie ze zijn.

Ik voel hoe enthousiast ze worden als ik ze de volgende stap laat zetten. Soms denk ik dat ze iets te moeilijk vinden, omdat het lijkt alsof ze de handdoek in de ring gooien, maar dan komen ze juist naar me toe met vragen, omdat ze verveeld blijken te zijn. Je kunt ze altijd blijven voeden met meer kennis.”

Waar haal je de inspiratie voor je lessen vandaan?

“Ik bedenk al mijn opdrachten zelf. Daarbij word ik geïnspireerd door mijn leerlingen. Zij kijken bijvoorbeeld heel andere televisieprogramma’s dan ik. Zo verbreden zij mijn blik. Dat houdt mij weer jong en alert. Ik pas mijn opdrachten aan op hun interesses, zodat ik ze blijf aanspreken.

De technologie van deze tijd heeft het vak zoveel makkelijker gemaakt. Ik moet er niet aan denken dat we nog steeds aan de gang zouden zijn met die oude bandjes. Geen nostalgie voor mij: ik ga liever mee met de tijd. Wel kijk ik nog graag oude films met ze. Dan hoor ik ze meteen zuchten: jeetje, wat gaat dit langzaam. Zij zijn flitsen en knallen gewend. Vervolgens gaan we daarover met elkaar in gesprek. Daar leren ze ook weer van.”

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.8 / 5. totaal 4

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (1)
Rafael van Crimpen 19-04-2022

Heel mooi resultaat en terecht in de schijnwerpers.

reageer
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel