Kennisdossier Impact

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Wil je nou zelf aan de slag om de impact van jouw beleid of ondersteuning zichtbaar te maken? Of wil je het bijvoorbeeld een participatieproject of amateurkunstvereniging ondersteunen met het zichtbaar maken van hun impact? Er zijn legio tools die je daarbij helpen. Het is belangrijk dat je de juiste (meet)instrumenten inzet voor jouw impactmeting. We zetten er onderaan deze pagina een aantal op een rijtje. 

  • Monitoring en evaluatietool ‘Zicht op Cultuurcoaches’ (LKCA): Hoe maak je jouw werkzaamheden als cultuurcoach inzichtelijk? En hoe bespreek je de impact die je maakt?  
  • Stappenplan monitoren en evalueren Mulier Instituut: Hoe monitor ik mijn activiteiten? 
  • Creatieve impact toolkit (Impact Makers): een laagdrempelig, praktisch en online hulpmiddel om impactambities helder te verwoorden, plannen te maken, rapporteren, reflecteren en bevindingen te delen. 
  • Zelfstudie module: impact meten (DEN): En deze module leer je hoe je kunt nadenken over impact en daarmee de duurzaamheid en toekomstbestendigheid van je organisatie te vergroten. 

    Ook onze provinciale partners, bijvoorbeeld Rijnbrink en KunstLoc verdiepen zich steeds meer in ‘impact’. KunstLoc geeft inzicht in hun proces hoe ze hun impact zichtbaar maken en hoe je daar zelf mee aan de slag kan gaan. Zij hanteren een vijfstappen plan voor het leren van impactmeten: 

  • Kick-off: opstellen van een verandertheorie en een meetplan 
  • Uitvoering: monitoren en verzamelen van de data 
  • Data-analyse: de gegevens bij elkaar zetten en relateren aan de verandertheorie 
  • Evaluatie en communiceren: interpretatie van de gegevens, wat zegt dit ons? 
  • Leren: wat gaan we (anders) doen nu we dit weten? 

    Een tweede stappenplan dat we uitlichten is van Digitaal Erfgoed Nederland (DEN). 

    Stap 1: bepaal wie je publiek is – en maak daarin onderscheid wie je directe en indirecte publiek is.  

    Stap 2: bedenk wat voor impact je wil maken – formuleer een theory of change en beschouw het als langetermijndoel.  

    Stap 3: stel een plan op – en bedenk de uitkomsten die je wil creëren en de indicatoren die je daarvoor moet meten.  

    Stap 4: verzamel je data – en denk daarbij aan vragen als: welke data, bij wie, waar en wanneer verzamel ik deze data, welke methoden zet ik in?  

  • Kwantitatieve methoden: enquêtes en bezoekersstatistieken 
  • Kwalitatieve methoden: focusgroepen, interviews met deelnemers, analyse van kunstwerken of uitvoeringen. 
  • Het combineren van beide methoden biedt een completer beeld van de impact.” 

    Stap 5: data analyse en interpretatie – en beschrijf daarin wat je ziet en daaruit kan afleiden. 

    Stap 6: schrijf je impactverhaal – en zorg ervoor dat je verzamelde data bijdraagt aan het verhaal dat je gaat overbrengen. 

    En vergeet bovenal niet: het meten én maken van impact is niet altijd het belangrijkste. In het slotartikel van de Impact Tiendaagse Kunst & Cultuur wordt terechtgesteld: werken met impact moet de artistieke praktijk niet beperken. Er mag serieuzer naar het maken van impact gekeken worden door de kunst en cultuursector, maar er moet voldoende ruimte blijven voor ‘kunst maken om het kunst maken’ en om te experimenteren. 

    Vond je dit artikel interessant?

    Gemiddelde 4.8 / 5. totaal 13

    Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

    Reacties (0)
    Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
    Luud Goossens
    Luud Goossens
    Functie: Specialist Onderzoek
    Expertise: onderzoek,overheidsbeleid
    luudgoossens@lkca.nl
    030 711 51 27
    Bekijk alle experts
    Bijgewerkt op:
    Gepubliceerd:
    Deel dit artikel