Terugblik Landelijke Dag Amateurkunstondersteuning 2024

'Als je iets wilt bereiken, moet je het gewoon doen.'
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Hoe versterken we cultuurparticipatie? Wat kunnen we betekenen voor informele cultuurbeoefenaars? Hoe bieden we ondersteuning die inclusiever is? Over die vragen en nog heel veel meer bogen zo’n 200 cultuurcoaches, lokale, provinciale en landelijke ondersteuners zich tijdens de Landelijke Dag Amateurkunstondersteuning. In dit artikel vind je een selectie van de inzichten, lessen en voorbeelden die met elkaar gedeeld werden.

Tekst: Peter Zunneberg

Acrobatische act

Als het zaallicht voor de eerste plenaire sessie gedimd is, betreden vier artiesten met grote bamboepalen de vloer. Telkens zet een van hen een paal rechtop om die vervolgens weer te laten vallen, waarna de paal door een ander wordt opgevangen. Maar al snel maken ze de uiteinden van de palen aan elkaar vast en dragen drie van de vier elk een paal in een tuig. Zo vormen ze de basis van een soort piramide, waar de vierde artiest onder de nok een acrobatische act uitvoert. Je zou de act kunnen zien als illustratief voor elk nieuw cultureel initiatief: je begint voorzichtig met het aftasten van de mogelijkheden en uiteindelijk zet je iets neer waarmee je je publiek betovert.

‘Hoe zijn jullie begonnen?’, willen dagvoorzitters Marlies Tal (LKCA) en Raymond Ramdihal (Freedom City) weten van Marjolein Wagter, initiatiefnemer en artistiek begeleider van de groep Compagnie with Balls. ‘Ik deed een master choreografie voor dans, circus en community art. Ik kende hen uit het jeugdcircus, heb hen gevraagd en zij vonden het leuk om mee te doen.’ Sindsdien spelen ze, vaak in een festivalsetting, op pleinen en andere open plekken in de stad.

Een artiest hangt ondersteboven in een trapeze gemaakt van bamboepalen, terwijl het publiek aandachtig toekijkt.
Foto: Marcel Krijgsman

Heb lef

Gewoon beginnen, zonder te veel te denken in systemen, is ook de boodschap van Floor Ziegler van de Stadmakerscoöperatie in haar plenaire presentatie. Ziegler vertelt hoe ze van jongs af aan geobsedeerd is door klassieke muziek en daar altijd wel op een of andere manier mee bezig was. ‘Toen ik op een gegeven moment vertelde dat ik ging verhuizen naar Amsterdam-Noord, schrokken mensen zich rot. Daar wilde je niet wonen, het was er gevaarlijk en al helemaal met een gezin met jonge kinderen.’

Dat bleek reuze mee te vallen. Ziegler miste alleen ontmoetingsplekken, ‘vooral voor klassieke muziek’ en dus ging ze die zelf organiseren. Dat begon met contacten leggen, geïnteresseerd zijn in mensen, hen vragen naar hun hobby’s. ‘Vraag je mensen of ze iets hebben met cultuur, dan halen ze hun schouders op. Maar vraag ze wat ze doen in hun vrije tijd en de verhalen komen los.’ Dan blijkt ook dat mensen veel meer met cultuur bezig zijn dan ze misschien zelf beseffen.

In het Noorderpark vond Ziegler een paviljoen dat ze mocht gebruiken. Ze benaderde enkele ouderen met kennis van elektriciteit om de stroomvoorziening weer werkend krijgen. De alcoholisten, die dagelijks in het park rondhingen, beloofde Ziegler bier als ze ervoor zouden zorgen dat het paviljoen er de volgende dag nog zou staan. ‘Die groep breidde zich snel uit. En uiteindelijk gingen ze minder drinken, want ze hadden het te druk met oppassen.’

Steeds meer mensen kreeg Ziegler mee, ze organiseerden concerten in het park en Amsterdam-Noord werd langzaam maar zeker the place-to-be. ‘Overal in Noord, in zo’n twintig domeinen, werkt men nu samen.’ Dát is wat Ziegler de kunstwereld, die in haar ogen vaak te log en groot is en drijft op subsidies, wil meegeven: ‘Wees creatief, sta op, heb lef!’

Kip of ei

Marjolein Wagter kan zich wel vinden in het verhaal van Ziegler. ‘Als je iets wilt bereiken, moet je het gewoon doen’, zegt ze in het aansluitende panelgesprek.

Kim Lokers, beleidsambtenaar cultuur van de gemeente Barneveld laat een ander perspectief zien. ‘Er is in onze gemeente een bloeiend verenigingsleven, maar Barneveld is nog beginnend als het gaat om beleid en hoe wij vooral de cultuursector kunnen ondersteunen.’ Daarvoor gaat Lokers met makers in gesprek om te horen wat ze nodig hebben. ‘Het is dan aan mij om die input uit de sector het gemeentehuis in te brengen.’

Wagter wil graag weten hoe je met een beleidsmedewerker in gesprek kunt komen. ‘Als je geen opleiding hebt, krijg je daarvoor geen kans en word je onvoldoende serieus genomen.’ Ramdihal herkent dat en spreekt van een kip-of-ei-kwestie. ‘Makers in de urban sector hebben ondersteuning nodig om iets neer te zetten, maar als je niets kunt neerzetten krijg je geen ondersteuning.’

Ruud van Eeten, directeur van Huis van de Kunsten Limburg, heeft wel een oplossing. ‘Het vertrouwen van de overheid in makers moet beter.’ Dat betekent bijvoorbeeld minder streng vasthouden aan meetbare doelen. ‘Er is, zo zien we, behoefte aan culturele ecosystemen, waar sprake is van kruisbestuiving en waar wat moois gaat bloeien, zonder dat dat van tevoren is vastgelegd.’

Een van de deelnemers maakt aantekeningen tijdens een spelletje Kânseboerd.
Foto: Marcel Krijgsman

Cultureel ecosysteem

Neeltje Holland (Dansbelang) en Ruben Timmer (Koornetwerk Nederland) schuiven aan om vanuit hun perspectief op disciplineniveau de problemen te belichten. Zo geeft Holland als voorbeeld dansdocenten die moeite moeten doen om potentiële cursisten te bereiken. ‘Die expertise, hoe je dat aanpakt, is er elders wel. Het zou goed zijn als al die verschillende expertises meer samen zouden komen.’ Timmer is het daarmee eens. ’Dat idee van een cultureel ecosysteem spreekt mij heel erg aan. We moeten toe naar een omgeving waar iedereen kan doen wat ze willen doen.’

Terugkoppeling ochtendsessies (ronde 1)

In deze sessie voor beleidsmakers en ondersteuners werd besproken hoe formele en informele amateurkunstgroepen gelijkwaardig ondersteund kunnen worden. Drie instellingen deelden hun aanpak en onderzoek. Patricia Peters (Huis voor de Kunsten Limburg) liet zien dat de helft van de informele groepen vooral financiële en locatie-ondersteuning nodig heeft. Casper Broekaart (Zimihc) benadrukte het belang van een onderzoeker uit de ‘scene’. Raymond ‘Baba’ Ramdihal adviseerde om proactief contact te zoeken en te investeren in cultureel ondernemerschap, en Liam Noordzij (Cultuur Concreet) richt zich op community-building zonder eigenbelang in Rotterdam. Na deze presentaties ontstond een gesprek tussen de deelnemers van de sessie. Daarin werd benadrukt hoe belangrijk sleutelfiguren uit de gemeenschap zijn bij het ondersteunen van informele groepen. Er is echter nog vaak sprake van eenmalige ondersteuning. Een oplossing kan liggen in begeleidingsprogramma’s voor cultureel ondernemerschap en het toegankelijker maken van subsidieregelingen voor amateurkunstgroepen.
Welke drempels ervaren inwoners bij cultuurbeoefening en hoe kunnen we deze verlagen? Arno Neele (LKCA) lichtte vanuit onderzoek toe dat maar liefst 55% van de Nederlanders zich bezighoudt met amateurkunst. Daarbij zijn wel verschillen te zien in geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. Mensen met een beperking doen evenveel aan amateurkunst dan mensen zonder, maar zijn minder vaak lid van een groep. Evelien Nelemans (KLB) deelde een analyse over mogelijke belemmeringen voor deelname, en benadrukte het belang van inzicht in deze drempels. Dian Langenhuijzen (gemeente St. Michielsgestel en Boxtel) legde uit hoe gemeenten kunnen bijdragen door goed te luisteren naar culturele organisaties en snel te reageren. Marloes van Schoten, cultuurcoach in Steenwijkerland, werkt aan het wegnemen van drempels door een online platform en gesprekken met besturen. En in Sint-Jans Klooster doet bijna iedereen mee aan het bloemencorso, aldus vrijwilliger Egbert Lassche. Voor scholen zijn lespakketten beschikbaar en er is veel aandacht voor inclusiviteit, wat bijdraagt aan de sterke betrokkenheid van de inwoners. De belangrijkste conclusies van deze sessie: naar lokale sleutelfiguren luisteren en procedures rond subsidies en vergunningen vereenvoudigen kan helpen om amateurkunst toegankelijker te maken. Het tonen van trots op lokale initiatieven kan daarnaast een belangrijke bijdrage leveren aan het verlagen van drempels.
Hoe ondersteunen we artistiek begeleiders om te komen tot een gezond werkveld en werkpraktijk? Dansbelang, de Bond van Orkestdirigenten en Instructeurs (BvOI), en Platform ACCT presenteerden hun vormen van ondersteuning. Ze deelden inzichten over professionalisering, scholing, certificering en het bieden van kaders voor FairPay. Het doel was om input te verzamelen voor de actieagenda. Tijdens de sessie werd besproken dat artistiek begeleiders vaak buiten beeld blijven bij (lokale) beleidsmakers en zelden worden betrokken bij gesprekken over de ondersteuning van verenigingen. Om hun positie te versterken, is bundeling van krachten en een sterkere positie van beroepsorganisaties, zoals Dansbelang en Bvoi, nodig. Hoewel deze organisaties al actief zijn in initiatieven zoals de ketentafels van PACTT, worden ze nog te weinig betrokken bij bredere vraagstukken.
In deze sessie keken we naar het opzetten van impactmeting, monitoring en evaluatie in je eigen praktijk. Aan de hand van het stappenplan ‘Zicht op cultuurcoaches’ werden deelnemers begeleid in het formuleren van doelen, het verzamelen van gegevens, en het evalueren van resultaten. Het plan bestaat uit vier stappen: Doelen, Doen, Check, en Verbeter. Met die vier stappen stellen deelnemers een compleet monitorings- en evaluatieplan op. Belangrijke inzichten waren onder andere dat het lastig kan zijn om onderscheid te maken tussen effect, prestatie en activiteiten, en dat externe factoren vaak invloed hebben op de effecten. Het helpt om je te richten op de vraag: wat is nodig om een effect te bereiken? Hoewel je niet altijd direct effecten aan je activiteiten kunt toeschrijven, kun je wel aantonen dat je project hieraan bijdraagt. Er was behoefte aan meer gedetailleerde uitleg over hoe je impact meet en welke methoden hiervoor geschikt zijn. Deze extra informatie is beschikbaar in de PowerPoint die tijdens de sessie werd gedeeld.
In de sessie over ontschotten kijken de deelnemers op lokaal (Barneveld), provinciaal (Gelderland) en landelijk niveau wat er mogelijk is om domeinoverstijgend te werken en te komen tot integraal beleid. Belangrijk is om het gesprek aan te gaan en te kijken wat de gezamenlijke ambities zijn. Maar dan moet kunst wel kunst blijven, vinden de deelnemers, en niet verworden tot louter een tool om in te zetten voor zorg en welzijn.
Lokale ondersteuners en trainers verrichten cruciaal werk voor amateurkunstgroepen. Hoe zorgen we ervoor dat deze ze goed toegerust en breed beschikbaar zijn? Deze sessie bestond uit drie onderdelen: presentatie van overzicht van tools, trainingen en menskracht; twee tools die werden uitgelicht en intervisie over rollen van ondersteuners. Matthijs Beerepoot (LKCA) presenteerde een overzicht van tools, trainingen en menskracht die ondersteuning bieden op onderwerpen zoals ledenwerving, financiering en cultuurbeleid. Ook lichtte hij de Landkaart procesbegeleiders toe; een zoektool voor professionele begeleiders per regio en expertise. Rozemarijn Strubbe (Keunstwurk Fryslân) presenteerde het Kânseboerd, een spel dat verenigingen helpt nadenken over hun toekomst. Het spel werkt als ganzenbord, maar met vakjes die betrekking hebben op subsidies, tradities en organisatievraagstukken. Het biedt verenigingen een speelse manier om thema’s zoals artistieke programmering en regionale verbondenheid te bespreken. Naomi Weerman (Kunstloc Brabant) presenteerde Toekomstkijk. Een gesprekstool in de vorm van een papieren placemat, die helpt amateurkunstgroepen hun situatie te analyseren en actie te ondernemen. De tool gebruikt tien indicatoren, zoals diversiteit en zichtbaarheid, en wordt begeleid door een getrainde ondersteuner. Deelnemers vulden de placemat in en bespraken hoe ze meer leden konden werven. Het derde deel van de sessie bestond uit een intervisie over de verschillende rollen die ondersteuners hebben. Deelnemers brachten voor zichzelf in kaart welke rollen ze nu vervullen en naar welke rol ze zich willen ontwikkelen.

Terugkoppeling middagsessies (ronde 2)

In deze sessie werd dieper ingegaan op de data uit de VerenigingsMonitor 2024. Onderzoeker Arno Neele (LKCA) besprak welke aspecten van het onderzoek belangrijk zijn voor deelnemers en beantwoordde vragen over de regionale en disciplinaire uitsplitsing van de data. Daarnaast werd besproken hoe verenigingen hun maatschappelijke rol zien en of zij zich bewust zijn van hun bijdrage. Ook kwam naar voren dat context en duiding essentieel zijn om de data goed te interpreteren. Merit de Valk (LKCA) gaf praktische tips over hoe beleidsmedewerkers en ondersteuners de data kunnen gebruiken. Ze verwees naar onderzoeken van het Huis voor de Kunsten en Keunstwurk, waarin werd ingegaan op de behoefte aan ondersteuning en plekken voor kunstbeoefening. Hieruit blijkt dat er nog veel kansen liggen om verenigingen beter te helpen, met name door de samenwerking met lokale overheden. De sessie benadrukte het belang van dialoog met verenigingen. Door met hen in gesprek te gaan, kan men de cijfers beter begrijpen en inzicht krijgen in hun ondersteuningsbehoeften. Dit biedt beleidsmakers de kans om de data effectief in te zetten voor lokaal cultuurbeleid.
Matthijs Beerepoot van LKCA opende deze sessie met een korte presentatie van inzichten uit onderzoek over cultuurbeoefening door jongeren. Zo blijkt dat 62% van de jongeren (12-19 jaar) actief is in culturele activiteiten, maar slechts 3% lid is van een vereniging. Jongeren willen flexibel aanbod, kansen om te ontwikkelen, en serieus genomen worden. Deelnemers vulden aan dat jongeren behoefte hebben aan flexibel aanbod en aan ontwikkelkansen op artistiek en organisatorisch vlak. De jeugdparticipatieladder van het Kenniscentrum Sport & Bewegen kan verenigingen helpen om hier stappen in te zetten. Alba Roorda Martinez (European Choral Association) presenteerde het handboek ‘Youth involvement in cultural organisations’. Dit biedt praktische tips om jongeren (18-30 jaar) te betrekken bij culturele organisaties, bijvoorbeeld als vrijwilliger of bestuurslid. Jongeren willen leren, netwerken en bijdragen aan de koers van de organisatie. Voor culturele organisaties zijn hogescholen, studentenverenigingen en social media goede plekken om jong talent te vinden. Tynke Hiemstra en Jennie Koffeman (Kunstlink Flevoland) deelden succesvolle voorbeelden van jongerenparticipatie, zoals Kunstbende en de Cultuurmakersdag. Hun belangrijkste aanbevelingen: neem jongeren serieus en betrek ze als gelijkwaardige co-creators bij beslissingen over hun leefomgeving. Bied laagdrempelige activiteiten aan en geef jongeren de kans om anoniem hun mening te geven, via social media en online polls. Maak hiervoor gebruik van populaire platforms (TikTok, Instagram) en fysieke plaatsen waar jongeren al aanwezig zijn. Na de presentaties deelden deelnemers in groepjes uitdagingen die ze het afgelopen halfjaar tegenkwamen in hun praktijk. Een medewerker van een lokaal cultuurfonds benadrukte dat het belangrijk is om erop te vertrouwen dat er al veel gebeurt. ‘Cultuur woekert, is vloeibaar. Heb vertrouwen in jongeren en dat ze op hun eigen manier in aanraking komen met kunst en cultuur. Kijk hoe je kunt faciliteren dat ze elkaar ontmoeten, op hun eigen manier. Dat hoeft niet in een vereniging. Zorg voor en behoud broedplaatsen, daar gebeurt veel.’
In deze sessie werd besproken welke competenties voor artistieke begeleiders momenteel het meest relevant zijn en hoe deze kunnen worden ontwikkeld. Tijdens het voorstelrondje bespraken we welke competenties iedereen het meest belangrijk vond. De sessie bestond uit presentaties van Circuspunt, Huis van Puck en Visie Amateur Theater (VAT). Het netwerk kunstvakdocentopleidingen (KVDO) reflecteerde over de waarde van de professionals in het werkveld. Het doel was om input op te halen voor de actieagenda rondom dit thema. Belangrijke thema’s waren het belang van en het gebrek aan nascholingsmogelijkheden en de noodzaak van een onderzoek naar de omvang van het werkveld en de behoefte aan een MBO-opleiding voor artistiek begeleiders. Zoals een deelnemer mooi verwoordde: ‘Nieuwe, jonge makers zijn nodig voor de vitaliteit van de sector. Goede begeleiding naar de praktijk is cruciaal voor een duurzame beroepspraktijk.’
In deze sessie bespraken we recente ontwikkelingen op het gebied van toegankelijke financiering. Vragen die bij het begin van de sessie werden gesteld: Welke dilemma’s signaleren we in het veld ten aanzien van toegankelijke financiering voor amateurkunst? En wie zet wat in om financiering voor amateurkunst toegankelijker te maken? Susanne Moed (Cultuur+Ondernemen) gaf een presentatie waarin ze onder andere inging op het programma In the Mix – een samenwerking met Platform ACCT en voordekunst. In the Mix werkt samen met makers en financiers aan betere afstemming van de verschillende financieringsvormen, om zo een diverse financieringsmix te stimuleren. Ook besprak ze het AI prototype ‘Botje’, wat helpt bij het vinden van de juiste geldbronnen in de culturele en creatieve sector. Soesja Pijlman (Kunstgebouw) lichtte het kennisdossier ‘Geld’ toe. Met het Kennisdossier stippelt Kunstgebouw aan de hand van een viertal korte kennisclips de route uit om van een idee tot een stappenplan naar financiering te komen. Tenslotte gaf Casper Broekaart (Zimihc Connect) een presentatie over inzet van AI bij de financiering van amateurkunst.
Deelnemers aan de deelsessie over diversiteit en inclusie ontvangen bij binnenkomst een stok. Binnen in een matig verlichte ruimte klinkt muziek. Niemand die uitlegt wat het doel is. In plaats daarvan ontstaat er een soort rituele dans, waaraan de deelnemers ongemakkelijk of juist vol overgave deelnemen. Pas in de evaluatie van wat Common Stage een ‘collectieve improvisatie performance’ noemt, gaat het over hoe ieder zich gedraagt in een groep, terwijl niemand weet wat de codes van die groep zijn. Juist het zelf ervaren leidt tot inzichten over wat diversiteit en inclusie precies inhouden.

Actieagenda

Afsluitend mogen Gabór Kozijn (OCW), Fenna van Hout (VNG) en Lotte Ravenhorst (IPO) hun licht laten schijnen over de door LKCA en de Strategische werkgroep Revitalisering Amateurkunst opgestelde Actieagenda voor Amateurkunstondersteuning.

Marlies Tal vraagt Kozijn wat voor OCW de aanleiding was om te starten met dit traject. Hij gaat een stapje terug en herinnert aan een motie om de amateurkunstsector te versterken, die in 2019 in de Tweede Kamer is aangenomen. Kort daarop breekt corona uit en dan wordt uit het BMC-rapport duidelijk hoe kwetsbaar de amateurkunstsector is. ‘Maar dat rapport is geschreven óver de amateurkunstsector. Deze actieagenda is geschreven vanuit de amateurkunstsector. Er zijn ambities in geformuleerd waar de amateurkunstsector naar toe wil.’

Ook Van Hout is blij met de voorgestelde actiepunten. ‘In onze propositie Samen cultuur borgen hebben we als gemeenten vastgelegd dat er veel behoefte is aan duidelijkheid, aan borging, aan meedenken, aan faciliteren. En dat lees ik ook terug in deze actieagenda. Volgens mij is dit nu hét moment om daar met zijn allen iets in te gaan betekenen.’

Ravenhorst is het daar helemaal mee eens. ‘Het is ook heel fijn om dat op alle beleidsniveaus samen te doen. Want uiteindelijk kunnen we elkaar versterken, waardoor het voor de sector zelf prettig werken is en je niet langer met verschillende overheidslagen en verschillende criteria te maken hebt. De actieagenda biedt daarvoor heel waardevolle input.’

Deelnemers gaan op het podium met elkaar in gesprek.
Foto: Marcel Krijgsman

Netwerkborrel

We sloten de dag af met een gezellige borrel, onder het genot van de energieke muziek van de Utrechtse band BRASSA. Met nieuwe inzichten uit de keynote en de deelsessies en nieuwe contacten die tijdens de pauzes en lunch zijn gelegd, gingen de deelnemers hopelijk ook weer vol energie en inspiratie naar huis.

Meer lezen

De Landelijke Dag Amateurkunstondersteuning is mede tot stand gekomen door:

Brassa, BvOI, Circuspunt, Compagny of balls, Corso Klooster, Cultuur+Ondernemen, Cultuurconcreet Rotterdam, CultuurOost Gelderland, Dansbelang, European Choral Association, Gemeente Barneveld, Gemeente Boxtel/ St. Michielsgestel, Gemeente Steenwijkerland, Gozers, Huis van Puck Arnhem, Huis voor de Kunsten Limburg, IPO, Keunstwurk Friesland, Koornetwerk Nederland, Kunstgebouw Zuid-Holland, Kunstlink Flevoland, Kunstloc Brabant, KVDO, OCW, Participatie Federatie, Platform ACCT, Rijnbrink Overijssel, Stadsmakerscoöperatie, Stichting Free-DOM, Visie Amateur Theater, VNG en ZIMIHC Utrecht.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Matthijs Beerepoot
Matthijs Beerepoot
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: verenigingen
matthijsbeerepoot@lkca.nl
030 711 51 84
Nicole Stellingwerf
Nicole Stellingwerf
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: cultuurparticipatie
nicolestellingwerf@lkca.nl
030 711 51 85
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel