Onderzoeksprogramma LKCA 2025-2028

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
LKCA draagt met onafhankelijk onderzoek bij aan goed onderbouwd beleid en ondersteuning voor cultuureducatie en amateurkunst, zowel landelijk, provinciaal als lokaal. Daarmee leveren we een bijdrage aan het stimuleren van cultuurbeoefening en aan een sterkere cultuursector in Nederland. Het onderzoek dat LKCA doet geeft zicht op de actoren, ontwikkelingen en vraagstukken in onze werkvelden cultuureducatie en amateurkunst

Monitoronderzoek

LKCA doet monitoronderzoek naar de verschillende actoren in de werkvelden van cultuureducatie en amateurkunst: (1) beoefenaars/leerlingen/scholieren, (2) aanbieders/scholen, (3) ondersteuners en (4) overheden.  

Hoofdvragen van deze verschillende monitoronderzoeken zijn:  

  • Hoe ziet de cultuurbeoefening van inwoners van het Koninkrijk der Nederlanden (inclusief Cariben) eruit?  
  • Hoe wordt het aanbod van cultuureducatie en amateurkunst vormgegeven en ondersteund in het Koninkrijk der Nederlanden (inclusief Cariben)?  
  • Hoe staan beleid, ondersteuning, aanbod en beoefening met elkaar in verbinding?  
  • Wat gaat bij de verschillende actoren goed, wat kan beter en hoe ontwikkelt zich dit over de tijd? 

Thematisch onderzoek

Naast het periodieke monitoronderzoek voeren we thematische onderzoeken uit. Ons thematisch onderzoek zal altijd een beschrijvend of verkennend karakter hebben. De door het onderzoek opgedane kennis moet bijdragen aan de beroepspraktijk van de actoren in ons werkveld. Voor de beleidsperiode 2025-2028 is ervoor gekozen om aan te sluiten bij de thema’s uit ons beleidsplan 2025-2028: kansengelijkheid en veerkracht. 

Voor de uitvoering en ontsluiting van ons onderzoek werken we samen met diverse partners op landelijk en provinciaal niveau. 

Bekijk ons onderzoeksprogramma via onderstaande button.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4.3 / 5. totaal 4

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel