Van individueel onderwijs naar samenwerken op praktijkschool Arkelstein
De subsidie is een geschenk uit de hemel voor Bram Hendriks, docent op Arkelstein. Zijn leerlingen uit het praktijkonderwijs stromen niet uit naar vervolgonderwijs. Precies daarom wil Bram ze een grotere ervaring dan het reguliere lesprogramma bieden.
Een nieuw project ontwikkelen
‘Ik was al bezig met nieuwe media toen Robin en Annelies van Kunstcircuit me benaderden om samen een nieuw project te ontwikkelen. Dat werd Design Yourself waarbij we werken aan product design en nieuwe media. Dit project biedt alles wat ik wil! Van uitsluitend individueel onderwijs komen mijn leerlingen nu uit hun comfort zone door samen te werken.’
Robin Prijs en Annelies Bartelink, programmaleiders bij Kunstcircuit Deventer, spraken eerst uitvoerig met Bram en cultuuraanbieders om gezamenlijk tot een projectidee te komen. ‘Onze doelstelling is om de subsidie te besteden aan kennisontwikkeling van de docenten’, vertelt Robin. ‘Dat betekent dat ook het schoolteam achter het idee moet staan, want het vraagt een flinke investering. Aanvankelijk waren de reacties dan ook aarzelend.’
Design Thinking en nieuwe media
Het trio liet zich niet uit het veld slaan en organiseerde een training Design Thinking. Een methode waarbij cultuuraanbieders en docenten van de school samen lessen ontwikkelen. ‘Dat was het omslagpunt’, herinnert Annelies zich. ‘Docenten werden enthousiast van het samenwerken met externe kunstdocenten. Daarna zijn we begonnen met testlessen. De basis voor het vervolg van het project.’
Bram werd hierbij vooral verrast door zijn leerlingen. ‘Leerlingen van wie ik het normaal niet verwacht stegen nu boven zichzelf uit. Ze werken toe naar een eindexpositie van hun ontworpen producten. Met nieuwe media maken zij vervolgens reclame voor de expositie. Dit einddoel hebben we de leerlingen nog niet verteld, dat komt wel.’
Informatie in kleine stukjes
‘Het is al spannend voor ze, dus we bieden de informatie in kleine stukjes aan zodat ze het goed kunnen verwerken. Ook belangrijk is een veilige omgeving bieden en zelf meedoen. Het is fijn dat ze zich aan ons kunnen optrekken. Dat er tijd en geduld voor ze is, zodat ze kunnen groeien.’
Kenmerkend voor de aanpak in Deventer is dus de investering in duurzame deskundigheidsbevordering. ‘Vooral door training en samenwerking met vakdocenten, daar is normaal geen budget voor’, realiseert Bram zich. ‘In de toekomst vul ik de helft van mijn lessen creatief met lessen uit dit project. Mijn persoonlijke ambitie is om al mijn leerlingen het gevoel te geven dat ze ertoe doen, dat dit een ervaring voor het leven is.’
Lees verder
Etty Hillesum Lyceum, locatie Arkelstein
Kunstcircuit Deventer
Dit artikel verscheen in het vmbo-themanummer van Kunstzone (#1, 2019) dat samen met LKCA tot stand is gekomen.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)