Terugblik: een jaar vol onderzoek, kennis en nieuwe inzichten
In de tweede helft van 2024 bracht LKCA weer een aantal publicaties uit die helpen bij het versterken van cultuureducatie, cultuurparticipatie en diversiteit & inclusie. Samen bouwen we verder aan een toekomst waarin cultuurbeoefening binnen ieders bereik ligt.
In dit overzicht ontdek je onze meest gelezen onderzoeken en handreikingen van de afgelopen zes maanden.
1. Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie: achtergronden en handreiking voor de toekomst
In 2016 publiceerden we de eerste versie van de Basis voor Cultuureducatie, een handreiking voor een duurzame en kwalitatief hoogwaardige inrichting van cultuureducatie voor álle kinderen en jongeren op school, in de kinderopvang en in de vrije tijd. Acht jaar later zijn de maatschappelijke omstandigheden veranderd en is het denken verder ontwikkeld. Daarom is er nu een geactualiseerde versie: de Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie.
2. Kennisdossier Culturele leerecosystemen
Hoe zorgen we dat iedereen zich cultureel kan ontwikkelen? Om die vraag te beantwoorden deed LKCA van 2021 tot 2024 onderzoek naar culturele leerecosystemen. Om een inclusief leerecosysteem te realiseren, definiëren we de oorzaken voor belemmeringen in het huidige bestel. Ook onderzoeken we wat een lokaal of regionaal leerecosysteem nodig heeft om te floreren.
3. VerenigingsMonitor 2024: Verenigingen voor kunstbeoefening in cijfers
Muziekverenigingen, koren, schilderclubs, foto- en filmclubs, toneel- en dansverenigingen zijn een belangrijke voorziening voor een groot deel van de kunstbeoefenaars in Nederland. De VerenigingsMonitor 2024 onderzoekt trends en thema’s binnen deze verenigingen. Dit levert belangrijke informatie op voor onder andere bonden en -koepelorganisaties, landelijke, provinciale en lokale ondersteuners van amateurkunst en beleidsmakers bij overheden.
De editie van 2024 heeft extra aandacht voor de betaling van artistiek begeleiders en voor de aanwezigheid en het gebruik van ondersteuning.
4. Hoe doen we het samen goed?
Hoe zorg je ervoor dat er bruggen geslagen worden tussen de domeinen cultuur, zorg en welzijn? Aan de hand van actieonderzoek gingen de gemeenten Assen en Tilburg met die vraag aan de slag. In een combinatie van actief veranderen en participatief onderzoeken leerden we lessen hoe domeinoverstijgende samenwerking tussen deze twee domeinen versterkt kan worden.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)