Terugblik: landelijke kennisdelingsdag Programma Cultuurparticipatie 2023
Direct naar
Sessie Onderzoek eenvoudig gemaakt – Claudia de Graauw
Claudia de Graauw deelde in een actieve werksessie in 2 delen haar tips en tricks voor het doen van onderzoek naar jouw project:
Sessie KICK-OFF: sociaal & artistiek samenwerken Gelderland – Rose Figdor (CultuurOost), Wytske Lankester (HAN Academie), Melanie Reekers (Spectrum)
In Gelderland start een sociaal artistieke samenwerking tussen het culturele en sociaal domein. Initiatiefnemers zijn Cultuur Oost, Spectrum en de HAN Academie. Naast deze organisaties, zijn Marije Tangelder van Collectief Koppig en Amare van der Elst, spoken word artiest aanwezig.
Kennismaking met dit nieuwe samenwerkingsverband stond centraal in deze sessie.
Uit een behoeftepeiling onder Gelderse initiatieven is naar voren gekomen dat het samenwerkingsverband in moet zetten op:
Respondenten gaven daarnaast aan dat zij duurzame financiering willen hebben, niet alleen afhankelijk willen zijn van subsidies (zoals Samen cultuurmaken).
Het nieuwe samenwerkingsverband is een online platform gestart op lkca.1sociaaldomein.nl. Op dit platform worden videosessies georganiseerd, publicaties gedeeld, kan je vragen stellen en prikbord en agendaberichten plaatsen.
Sessie Jongeren maken de stad – Jakob Stolk
In Lelystad was 8 jaar geleden het preventieve jongerenwerk wegbezuinigd. Dit bracht Jakob Stolk ertoe 6 jaar geleden het initiatief ‘Jongeren Maken de Stad’ te starten; jongeren die met hun eigen ideeën en talenten zelf het aanbod voor jongeren in de stad gingen ontwikkelen.
Van frisfeesten tot pop-upplekken in wijken, uitbreiding van skatebanen en minifestivals. Vervolgens ontstond eerst URBN Village en later SPOT!, twee creatieve jongerenbroedplaatsen. Vanuit die broedplaatsen vormen de jongeren zelf met creative change agents dé jongerenbeweging die nog steeds innoveert op sociaal en cultureel vlak en steeds meer invloed krijgt op bestaand beleid.
Jakob vertelde in deze sessie hoe hij te werk is gegaan en hoe jongeren steeds meer eigenaarschap over eigen proces, over het werk wat ze doen, maar ook over de stad ervaren. Creative change agents Robin en Tobias vertelden over hun ervaringen, hun talentenreis en hoe ze nu zelf jongeren begeleiden.
Tips en aanbevelingen
Sessie Binden en boeien: deelnemersparticipatie – Sari Bouwmeester, Renée Janssen
De aanpak van Bureau Ruimtekoers bestaat uit 5 stappen, die iedere keer doorlopen worden bij een maatschappelijke vraag. De groep die de stappen maakt is gemixt qua deelnemers: degenen die het betreft (wijkbewoners, jongeren, ouderen enz.), professionals die betrokken zijn en beleidsmakers. De beleidsmakers krijgen zo directe inzichten en kunnen voor verankering van de aanpak zorgen.
Het proces – dat meestal een half jaar duurt – wordt soms meerdere malen doorlopen, omdat langduriger commitment leidt tot meer resultaat. Dan wordt het overgedragen aan de ‘eigenaren’ en vertrekt Bureau Ruimtekoers.
Bij het project Zuiderstroom ging het om het ondersteunen van jongeren in hun leerproces (hierbij is welzijns/jongerenwerk ook partner). Zij wilden muziek maken, de uitdaging was om ouderen daarbij te betrekken. Uiteindelijk hebben ouderen en jongeren samen opgetreden. Wederzijds vooroordelen zijn onderuit gehaald.
De 5 stappen die doorlopen worden zijn:
Casussen
De 5 stappen zijn in deze workshop gecomprimeerd tot 3 stappen. Een groep start met in 3 stappen uitwerken van de casus. Daarna gaat een andere groep ermee verder om 1 stap te verbeteren. Thema is dan ook: loslaten!
De 3 stappen zijn:
Sessie Cultureel ondernemen – Jelle Roeper en Alexander Ramselaar
Jelle Roeper, slagvaardig cultureel ondernemer en Alexander Ramselaar van Cultuur+Ondernemen namen de deelnemers mee in wat nodig is om duurzaam cultureel te ondernemen. Jelle gaf op interactieve wijze een inkijk in zijn praktijk als cultureel ondernemer. Alexander gaf inzicht in de financieringsmix en wat Cultuur+Ondernemen voor culturele ondernemers kan betekenen.
De belangrijkste tip bij het creëren van een financieringsmix
Sessie Samenwerken met beleidsmakers – Yvonne Kleinbussink, Trudi Brink, Seye Cadmus en Ulco Mes
Hoe kun je samenwerken met de gemeente? Waar moet je aan denken en wat zijn goede voorbeelden? In deze sessie delen samenwerkende beleids- en cultuurmakers uit twee gemeenten hun ervaringen en tips over samenwerking.
In de gemeente Kampen werken Yvonne Kleinbussink (beleidsmedewerker afdeling Beleid Sociaal Domein) en Trudi Brink (programmaleider en coördinator Sociaal domein culturele sector) samen aan Het Beste van Kampen: een project voor en door senioren, waarin culturele activiteiten worden ingezet om de gezondheid te verbeteren en eenzaamheid tegen te gaan.
Aan de start van dit project heeft de gemeente bijgedragen, waarna meerdere fondsen volgden. De gemeente Kampen houdt zich nadrukkelijk bezig met het versterken van de sociale basis voor inwoners en de bestrijding van eenzaamheid. Zo is er een Coalitie Eén tegen Eenzaamheid opgericht en worden onder het motto ‘Kom erbij’ laagdrempelige activiteiten onder de aandacht gebracht op het gebied van kunst/cultuur, bewegen en gezelligheid.
Zie film Het beste van Kampen 2020-2021 en visie gemeente Kampen.
Seye Cadmus en Ulco Mes (beleidsmedewerkers gemeente Tilburg), vertellen hoe de gemeente Tilburg door middel van het Europese project ForwArt onderzoekt hoe cultuur kan bijdragen aan de verbetering van de leefbaarheid en het welzijn van jongeren in Tilburg Noord, een multiculturele wijk die wordt gekenmerkt door werkloosheid, armoede en criminaliteit. In dit project voor en door jongeren werkt de gemeente samen met elf partners variërend van cultuur- en welzijnsorganisaties, onderwijs en woningbouwcorporatie, tot politie en de publieke omroep. Chiara Riboch (welzijnswerk) en Abdellah Aknin (Noordvoerders) vertellen hoe zij betrokken worden.
Tips, tricks, kansen en valkuilen
Sessie Samenwerken over grenzen heen – Josefiene Poll
LKCA faciliteerde in 2021 en 2022 een Professionele Leergemeenschap voor professionals in cultuur, zorg en welzijn over samenwerking tussen verschillende domeinen. In de leergemeenschap kwamen verschillende dilemma’s naar voren die inherent zijn aan samenwerken over de grenzen van sectoren heen. In deze sessie werd een presentatie gegeven van de opbrengsten uit leergemeenschap. Daarna gingen we in groepjes aan de slag met dilemma’s en oplossingsrichtingen uit de praktijk.
Culturele domein | Sociaal domein |
Vrije ruimte | Kaders en protocollen |
Talent centraal | Probleem centraal |
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)