Training tot cursusleider ‘Samen Slim Deelnemers Werven’
Aanleiding van de cursus
De manier waarop we onze vrije tijd besteden verandert. We maken andere keuzes, ook in kunst- en cultuurbeoefening. Minder mensen kiezen ervoor om zich langere tijd te binden aan een vereniging of een muziek- of dansschool bijvoorbeeld. Steeds meer verenigingen zien dan ook ledenaantallen teruglopen en lesaanbieders merken dat leerlingen meer ‘zappen’ in het aanbod. Naast al deze veranderingen had ook de coronapandemie een grote invloed: bij 36% van de verenigingen daalde het aantal leden, zo blijkt uit de VerenigingsMonitor 2021. Deze veranderingen vragen van aanbieders dat zij daarop inspelen.
Ook de omgeving van culturele aanbieders verandert. Veel gemeenten investeren minder in cultuur of maken hierin andere keuzes dan voorheen. Zij vragen van de aanbieders bovendien meer maatschappelijke betrokkenheid, bijvoorbeeld in het bereiken van andere doelgroepen of in de verbinding met onderwijs of het sociaal domein. Ook dat vraagt van aanbieders een andere aanpak.
Deze veranderingen brengen uitdagingen én kansen met zich mee! Deze cursus helpt cultuuraanbieders de veranderingen voor hun vereniging, organisatie of eigen praktijk in kaart te brengen. De cursus geeft een verfrissende kijk op het werven van deelnemers. Voordat we kijken naar succesvolle promotie, starten we vanuit de vraag hoe het aanbod aan kan sluiten op de wensen van de deelnemers. Na deze cursus sluit het aanbod nog beter aan bij de wensen van de doelgroep, of is het zelfs gelukt om een aanbod voor een hele nieuwe doelgroep op te starten!
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)