Verzamelpagina koloniaal verleden
Koloniaal verleden in de klas: durf normerend te zijn
Hoe behandel je het koloniaal en slavernijverleden het best in de klas? In de Cultuurkrant gaven we hierover drie professionals het woord: Hanneke Felten (onderzoeker), Marco van Vemde (docent) en Maria Karg (educator). Lees het artikel.
Cultuureducatie speelt een belangrijke rol in dit Herdenkingsjaar Slavernijverleden
Werk aan de winkel tijdens het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. De in te lopen kennisachterstand is enorm, binnen én buiten het onderwijs. Via diverse projecten en initiatieven kun je je kennis van deze zwarte pagina bijspijkeren. Vier experts aan het woord: Britt-Marie van der Drift, Lisandro Suriel, Nyanga Weder en Kitty Zijlmans.
Inclusief onderwijs is belangrijker dan ooit
Peggy Brandon, directeur van Mocca Amsterdam, vertelt hoe zij met haar team werkt aan inclusief cultuuronderwijs, én hoe het geplande Nationaal Slavernijmuseum hieraan kan bijdragen. Lees verder.
Keti Koti / Emancipation Day / Dia Di Emancipacion Di Sclavitud / Di Di Emansipashon
Op de website immaterieelerfgoed.nl lees je wat er tijdens Keti Koti herdacht en gevierd wordt, wie er bij de viering betrokken is (NiNsee), en vind je meer informatie over de geschiedenis / ontwikkeling en de acties die er genomen worden om de herdenking te borgen.
Onderwijsaanbod Rijksmuseum
Samen met ThiemeMeulenhoeff heeft het Rijksmuseum onderwijsaanbod gecreëerd dat aansluit op de tentoonstelling ‘Slavernij: tien waargebeurde verhalen’. Bekijk hier het Slavernij Magazine.
‘Er missen kanten.’ Multiperspectiviteit in erfgoededucatie over slavernij
Multiperspectiviteit is een breed gedragen doel in geschiedenisonderwijs en erfgoededucatie. Maar in
de praktijk blijken er grenzen te zitten aan dit ideaal, stelt Marijke Huisman in haar artikel. Ze illustreert
dat met een analyse van drie projecten die het brede publiek willen informeren over geschiedenis en
erfgoed van slavernij: wandelgidsen rond sporen van slavernij, The Black Archives en de plannen voor
een nationaal slavernijmuseum. Lees het artikel van Marijke Huisman op pagina 112-130 van ons onderzoekstijdschrift Cultuur+Educatie 55.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)