Volop verbinding tijdens landelijke dag amateurkunstondersteuning
Deelsessie 3: Hoe bereik je jongeren?
We zijn zelf allemaal jong geweest! Onze eigen ervaringen vormden het startpunt van deze sessie over het bereiken en betrekken van jongeren bij cultuuraanbod. En wat bleek: veel eigenschappen van ‘typisch jongerengedrag’ zijn tijdloos. Rebecca Trouwee (zelfstandige en adviseur bij YoungWorks) leerde ons dat het gedrag van jongeren kan worden ingedeeld in twee categorieën: tijdloos typisch gedrag (zoals hangen, rebels zijn, identiteitsontwikkeling, opvallen of juist niet willen opvallen) en omgevingsgebonden gedrag (zoals keuzestress, focus op online media, prestatiedruk). Omgevingsgebonden gedrag is tijdsgebonden, en vraagt dus van cultuurorganisaties om zich continu aan te passen aan de veranderende behoeftes.
Vanuit een samenwerking tussen LKCA, Kunstbende en Rabobank werden jongerenpanels georganiseerd. In een filmpje is duidelijk te zien dat jongeren prima onder woorden kunnen brengen wat ze willen, maar ook dat ze lang niet allemaal dezelfde mening delen. Duidelijk werd dat het veel waardevolle informatie oplevert als je jongeren bevraagt over hun behoeftes. Aan de hand van een format voor de opzet van een jongerenpanel gingen we aan de slag met het vormgeven van een sessie met jongeren. De tool vormt een simpele methode voor amateurkunstgroepen om de wensen van hun beoogde doelgroep te achterhalen.
Bijlagen:
Webpagina ‘Hoe bereik je jongeren?’
Filmpje jongerenpanel
PowerPoint: ‘Hoe bereik je jongeren?’
Tool format jongerenpanel
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)