Max van der Kamp Scriptieprijs 2013
Juryvoorzitter Piet Hagenaars reikte de prijs uit tijdens de Onderzoeksconferentie Cultuureducatie en Cultuurparticipatie op 25 november 2013 in Tilburg. Conrady ontvangt €1000 en kan haar (bewerkte) scriptie publiceren.
Filmpjes genomineerden
Tijdens de uitreiking presenteerden de genomineerden hun scripties in filmpjes, gemaakt door kunstenaars Lennie Steenbeek, Roland Conté en Michiel Luimes.
Winnaar 2013: crowdsourcing in erfgoedprojecten
‘Gebruik de menigte als wijsheid’ is het motto bij crowdsourcing, zoals bijvoorbeeld gebeurt op Wikipedia. Ook erfgoedinstellingen experimenteren met crowdsourcing. Jennifer Conrady onderzocht of leerlingen kunnen meewerken aan het toevoegen van contextuele informatie aan digitale erfgoedobjecten. Het antwoord op de onderzoeksvraag is (gelukkig!) positief. In haar scriptie legt Jennifer veel nieuwe en spannende mogelijkheden voor educatie bloot, in het bijzonder voor digitaal leren door jongeren.
Eervolle vermelding: waardigheid van kunstenaars
De jury kende een eervolle vermelding toe aan Marieke Vandecasteele, voor haar masterscriptie over de waardigheid van kunstenaars. De jury is enthousiast over het originele onderwerp en het feit dat het artistieke, het persoonlijke en het wetenschappelijke met elkaar worden verzoend.
Alle genomineerden
Er zijn in totaal 46 scripties ingediend. De jury koos vijf genomineerden. Download de afzonderlijke filmpjes en/of de scripties:
- Nathalie Beekman (master Kunsteducatie, Hanzehogeschool Groningen en NHL Leeuwarden): De speer en de wolk. Een veldonderzoek naar een kunst- en filosofielab voor kinderen tussen 10 en 12 jaar
- Jennifer Conrady (master Book and Digital Media Studies, Universiteit Leiden): ‘A crowdsourcing project with a ‘predefined crowd’? Involving secondary school students in the contextualisation of digital cultural heritage objects
- Marieke Ensing (master Museumstudies, Universiteit van Amsterdam): Publieksparticipatie in musea voor moderne kunst in de 21e eeuw. Onderzoek naar de opkomst en de aanwezigheid van publieksparticipatie in San Francisco Museum of Modern Art, Museum Ludwig en Tate Modern
- Suzanne Keurntjes (master Algemene Cultuurwetenschappen, Tilburg University): En we noemen het activatie. Een explorerend onderzoek naar wat activatie is, hoe het tot stand komt en wat een organisatie als Incubate daarmee kan doen
- Marieke Vandecasteele (master Pedagogische wetenschappen (orthopedagogiek), Universiteit Gent): De bewaker van het kader? Een ethische reflectie over waardigheid van de kunstenaar in het sociaal-artistieke veld
Jury
- Piet Hagenaars (voorzitter), senior projectleider LKCA
- Karin Hoogeveen, lector Kunsteducatie Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en senior adviseur en onderzoeker bij onderzoeksbureau Sardes
- Jeroen Lutters, lector Didactiek en inhoud van de kunstvakken Hogeschool Windesheim Zwolle
- Edwin van Meerkerk, universitair docent kunstbeleid en kunsteducatie Radboud Universiteit Nijmegen
- Thomas De Baets, universitair docent muziekeducatie LUCA School of Arts Leuven
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)