Aandeel scholen met vakdocenten
2009: Monitor cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs (Oberon/Sardes)
2014: Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes)
2016: Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes)
2018: Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2017-2018 (ResearchNed/Claudia de Graauw)
2019: Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2018-2019 (ResearchNed/Claudia de Graauw)
2023: Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2022-2023 (ResearchNed/Gelijkschap)
Toelichting
Na een dalende trend sinds 2006 is het aantal basisscholen waar vakleerkrachten actief zijn de laatste jaren gestegen, van 19% in 2008-2009 naar 59% in 2018-2019. In 2023 zette een significant groter deel van de scholen vakleerkrachten in voor cultuureducatie dan tijdens de vorige meting in 2019, te weten 68%. De belangrijkste reden voor scholen om vakleerkrachten aan te stellen is de behoefte aan deskundigheid op het gebied van cultuuronderwijs.
Basisscholen bepalen zelf of ze vakdocenten inzetten voor cultuuronderwijs. Bij meer dan de helft van de scholen was er in grote mate behoefte aan deskundigheid, die bovendien significant is toegenomen sinds de vorige meting. Het verlagen van de werkdruk was voor het grootste deel van de scholen in meer of mindere mate een reden voor het aanstellen van een vakleerkracht.
Lees verder
- Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2022-2023 (ResearchNed/Gelijkschap)
- Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2018-2019 (ResearchNed/Claudia de Graauw, 2019)
- Monitor Cultuureducatie primair onderwijs 2017-2018 (ResearchNed/Claudia de Graauw, 2018)
- Monitor Cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes, 2016)
- Monitor Cultuuronderwijs in het primair onderwijs (Oberon/Sardes, 2014)
- Monitor Cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs (Oberon/Sardes, 2009)