Leestip 1: Jan van den Eijnden over de docent-dirigent
Net zoals een kinderarts geen tweederangs arts is, is een dirigent van een jeugd-, school- of leerlingenorkest geen tweederangs dirigent, schrijft Jan van den Eijnden. Zijn pleidooi: waardeer dirigenten om wat zij geweldig kunnen: lesgeven, begeleiden en enthousiasmeren.
Leestip 2: Wat kost een vakdocent cultuureducatie op iedere school?
Waarom verplichten we scholen niet tot het inschakelen van een vakdocent voor cultuuronderwijs Onderzoeker Arno Neele rekende uit wat dat zou kosten.
Leestip 3: Imre Kruis over de lage uurtarieven van muziekdocenten
Staatssecretaris Uslu en de Raad voor Cultuur hameren op het belang van fair pay door rijksgesubsidieerde culturele instellingen. Ook in het muziekonderwijs valt nog een wereld te winnen, weet onderzoeker en docentenopleider Imre Kruis.
Leestip 4: Marjelle Vermeulen over impactmetingen
Ook in de culturele sector wordt het woord ‘impact’ te pas en te onpas gebruikt en niet al-tijd ten volle benut, stelt onderzoeker Marjelle Vermeulen. Hoe kun je als organisatie écht leren van impactmetingen? Wat is een zinvolle aanpak?
Leestip 5: Diederik Schönau over kunstzinnige oriëntatie in het po
Aan welke knoppen kun je als groepsleerkracht en schoolleiding draaien om het niveau van kunstzinnige oriëntatie te verbeteren? Om hierachter te komen, bekeek een groep onderzoekers bijna 300 wetenschappelijke onderzoeken en rapporten. Diederik Schönau was een van hen.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)