Simon Reinink en Jaap van Zweden: ‘Nederland heeft sterke muzikale positie verkwist’

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Simon Reinink, directeur van Het Concertgebouw, en dirigent Jaap van Zweden luiden de noodklok over de positie van Nederland in de internationale muzikale top. Nederland dreigt de aansluiting met die internationale top te verliezen. ‘Het is hoog tijd dat we het er als samenleving over hebben waarom we de kinderen in ons land geen goed muziekonderwijs meer gunnen.’

Jaap van Zweden en Simon Reinink publiceerden dit pleidooi voor goed muziekonderwijs kort voor Prinsjesdag op de site van het Concertgebouw en in de Telegraaf. Ondertussen is de situatie deels veranderd. De minister maakte op Prinsjesdag bekend jaarlijks 1,9 miljoen vrij te zullen maken waarmee het Fonds voor Cultuurparticipatie een meerjarige regeling op kan zetten om talentontwikkeling in de klassieke muziek te behouden.

De essentie van de oproep van Van Zweden en Reinink blijft echter actueel. Wil je reageren? Je kunt onder het artikel een reactie plaatsen.

Grote Zaal en het Koninklijk Concertgebouworkest. Foto: Hans Roggen/Het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam.

Afgelopen maand bereikten we een tragisch dieptepunt in de Nederlandse muziek: geen enkel Nederlands orkestlid stond deze zomer vermeld in het programmaboek van een van de internationale topjeugdorkesten: het Gustav Mahler Jugendorchester. Vorige week trad het orkest op in Het Concertgebouw in de VriendenLoterij Zomerconcerten. Ook bij het andere internationale toporkest (het European Union Youth Orchestra) is het weinig beter: slechts twee Nederlanders.

Afbraak van muziekonderwijs

Hiermee lijkt het slotstuk aangebroken van de jarenlange afbraak van ons muziekonderwijs. Honderdduizenden kinderen hebben de afgelopen decennia weinig of geen kans gehad om muziekles te krijgen, laat staan dat zij hun muzikale talent ten volle konden ontwikkelen. Privé muziekonderwijs is voor velen onbetaalbaar, leerkrachten op de scholen hebben onvoldoende tijd en of opleiding om goed muziekles te geven en de internationale studenten verdringen de Nederlandse studenten op de conservatoria eenvoudigweg omdat zij op een hoger niveau instromen (selectie). Nederland heeft de aansluiting met de internationale muzikale top verloren terwijl wij op dat punt een geweldig sterke positie hadden.

Hoe heeft het zover kunnen komen? Meer en meer zijn we geneigd te denken dat de oorzaak ligt in een mix van onverschilligheid, de waan van de dag en kille regelzucht. We laten dit in ons land gewoon gebeuren. Het is geen kwestie van geld: in veel landen met een lager bruto nationaal product krijgt jong talent wel de gelegenheid zich te ontwikkelen. Zij kiezen daarvoor. Ook raken we het zicht op dit soort wezenlijke trends kwijt door hijgerige (sociale) media: we laten ons continu zand in de ogen strooien.

Daar bovenop komt regelzucht: zo heeft het Fonds Cultuurparticipatie zeer recent bij de beoordeling van de subsidieaanvragen van de talentontwikkelingsorganisaties keurig de regels gevolgd, maar niets gedaan om de dramatische, onherstelbare schade die daardoor wordt veroorzaakt te voorkomen. Operatie geslaagd, patiënt morsdood. Als de minister van OCW niet heel snel ingrijpt zijn deze instellingen voor altijd verloren. (Zie het kader boven dit artikel, red.) Dan is er geen brug meer tussen muzikaal talent en de professionele muziekwereld. Het Jong Oranje van de muziek bestaat dan niet meer.

Dit gaat over onszelf

Waarom gunnen we de kinderen in ons land geen goed muziekonderwijs? De ‘opbrengst’ van goed muziekonderwijs is alom bekend: niet alleen leren kinderen op hoog niveau muziek te maken, maar ook leren ze zich te concentreren (focus!), discipline op te brengen, samen te spelen, hun fijne motoriek te ontwikkelen, te plannen, muziek te lezen en zich te uiten. Welke (groot)ouder staat niet van trots te stralen als zijn (klein)kind optreedt bij een schoolmusical of een uitvoering? En dat terwijl in onze door sociale media gedomineerde samenleving veel jongeren kampen met forse mentale en cognitieve problemen. Goed muziekonderwijs is een keuze, geen onmogelijkheid.

Het is hoog tijd dat we het er als samenleving over hebben. Op alle niveaus, in allerlei verbanden. In de lokale, regionale en nationale politiek. Maar ook in verenigingen, buurthuizen, bibliotheken, waar dan ook. Denk groot en begin klein. Agendeer. Zet iets in beweging. Schud overheidsbesturen wakker om breed toegankelijke muzieklessen terug te krijgen en daarin voor de lange termijn te investeren. Zet zelf iets op. Voor alle genres. Kunnen gemeenten een muziekschool (her)openen? Waarom niet? Kunnen we jong talent-programma’s ontwikkelen voor talentvolle kinderen waarmee we hen in contact brengen met professionele musici en podia?

Kunnen we meer leerorkesten oprichten in het hele land? Op de overheidsbegroting is deze investering klein geld, het maatschappelijke rendement is een veelvoud daarvan. We moeten het zand uit onze ogen halen en ons tot het uiterste inspannen om het tij te keren. Dit is geen thema voor links of rechts. Dit gaat over iedereen. Onszelf.

Dit stuk verscheen eerder in de Telegraaf en op de site van het Concertgebouw in Amsterdam.

Verder lezen

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 4 / 5. totaal 4

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (6)
Rudolf 13-10-2024

Hallo goedenavond,
Net las ik het artikel van Jaap en Simon. Mij uit het hart gegrepen. Ik was namelijk 10 jaar voorzitter van muziekschool Amadeus. Met veel docenten(40) en leerlingen werd dagelijks enthousiast muziek gemaakt. Vele popbandjes en kleine strijkorkestjes getuige daarvan. Daarnaast verzorgden wij de lessen voor leerlingen van hafabra verenigingen (27stuks). Kortom een centrum van muzikale activiteit in de gemeenten Moerdijk, Drimmelen, Geertruidenberg met de hoofdzetel in Oudenbosch. In 2013 trok de ene na de andere subsidiënt (gemeente) de stekker eruit. Hetgeen betekende dat wij ons faillissement konden aanvragen, weg alles, de mooiste instrumente ( veelal gekregen van legaten) werden verkocht via de curator. Einde verhaal.
Daarnaast was tot 2022 ondergetekende ook voorzitter van het Euregiojeugdorkest (ejo.nl) een jeugdorkest bestaande uit kinderen en jongvolwassenen in de leeftijd van 14 tot 24 jaar. Prachtig, gesubsidieerd door Belgisch Vlaanderen en de provincie Noord-Brabant. En plots werd de subsidie ingehouden. Het ejo viel buiten de prijzen. Momenteel proberen ze met veel moeite het hoofd boven water te houden met donaties en schenkingen. Dit zijn even twee voorbeelden die zelde voor het voetlicht komen maar dit is de dagelijkse praktijk. Het Haagse en de onderliggende overheden interesseert het geen barst. En al die vrijwilligers maar ploeteren om de eindjes aan elkaar te knopen.

reageer
H.J. Lindhout 09-10-2024

Hét grote probleem is dat politici en beleidsmakers waarschijnlijk zelf nooit hebben kunnen ervaren wat het is om daadwerkelijk met muziek bezig te zijn. Maar juist zij moeten, de beslissingen nemend, de waarde ervan (er)kennen.

Sinds de jaren '80 is er stelselmatig bezuinigd op het muziekonderwijs en zijn er talloze orkesten en muziekscholen gefuseerd, resp. verdwenen.
Ook in het basisonderwijs is muziek grotendeels verdwenen, behoudens gelukkig, een aantal positieve uitzonderingen, zoals MMIdK, de Leerorkesten en Hallo Muziek.
Wat ook meespeelt is dat leerkrachten ook lang niet zelf actief aan muziek doen, en op de pabo is het vak muziek een sluitpost: één van mijn kinderen die de pabo deed, vroeg mij hem 3 akkoorden op een gitaar te leren spelen, zodat hij zijn aantekening muziek kon halen…. Sic!
Omdat ik zelf als docent muziek (na 30 jaar wegbezuinigd uit een orkest als trompettist), werkend via Hallo Muziek, merkte dat veel leerkrachten huiverig waren om zelf muziekles te geven, heb ik een handleiding geschreven voor die doelgroep.
Het bizarre was, dat – toen ik het liet lezen aan mijn methodiekdocent – hij mij waarschuwde voor ‘Don Quichotte-achtige acties: “het moet vooral leuk en multi-culti zijn”! Ook van anderen hoorde ik dat ‘muzikale geletterdheid in het onderwijs niet gewaardeerd wordt’. Nou ja, dan maar een Donkey-shot-actie….
Muziek is in wezen een taal, dat je kunt leren. Daarmee kun je het beste mee beginnen bij de kleuters (en daarvoor zelfs). Juist dáármee kun je de basis leggen voor een mooi muzikaal klimaat, zoals ik dat bijvoorbeeld in Estland heb ervaren: daar krijgen de kinderen op de basisschool structureel muziekles – en dus ook leren zij inhoudelijk wat muziek is, en dus wordt bijvoorbeeld ook het innerlijk oor getraind! Veel kinderen hebben daar les op de muziekschool (45 minuten instrumentaal én daarnaast ook solfège). Vrijwel iedereen zingt daar ook, getuige de grote zangmanifestaties met duizenden zangers. Kom daar maar eens om in Nederland.
Maar, met zo’n basis kun je verder groeien, en kun je gemakkelijker doorstromen tot het “Jong Oranje”.

NB: in mijn boekje (Muziek voor de klas) benader ik muziek als taal. Net als bij gesproken taal, leer je als peuter eerst de taal spreken, om op de basisschool de bijbehorende symboliek (letters en cijfers) te leren. Hoe magisch is dan het moment dat een kind kan ‘stillezen’! Juist dit aspect is cruciaal als je muziek goed wilt leren spelen/zingen. Het gekke is, dat we een boek lezen of sommen maken in stilte, dit heel normaal vinden, maar innerlijk muziek horen is blijkbaar onbereikbare gaven voor een enkeling. Dat het niet zo is, heb ik ervaren door de Kodály-benadering, die ten grondslag ligt aan het boekje – en de methodiek dat Hallo Muziek gebruikt.
Gelukkig is er op het Koninklijk Conservatorium de master “Muziek als vak”, waarvan ook Kodály de basis is.
Soms is iets dat ouderwets lijkt (Gehrels is vergelijkbaar, maar ook weggezet als ‘ouderwets’, begreep ik) toch nog steeds een heel praktische en waardevolle weg.

Het is te hopen dat degenen die beslissingen moeten nemen over het muziekonderwijs - naast alle onderzoeksresultaten, die waarschijnlijk in een la liggen te verstoffen, maar waaruit steeds weer uit blijkt hoe belangrijk muziek voor een mens is – ook uit eigen ervaring de waarde ervan kunnen ervaren!

reageer
Christine Jansen 08-10-2024

Muziek, en muziekonderwijs is zó essentieel voor een gezonde samenleving

reageer
Hans Bosman 07-10-2024

Heel goed dat deze actie er is!

reageer
Arend Nijhuis 07-10-2024

Het probleem is veelomvattender; het eco-systeem is niet op orde omdat we een 'KNVB' missen die er voor zowel de profs als de pupillen is.

reageer
Sebastian Petersen 01-10-2024

De muziekeducatie is zeer zorgelijk in Nederland. Er zijn (veel te) veel muziekscholen wegbezuinigd. Maar ook de positie op de arbeidsmarkt voor musici is extreem verslechterd. Als ZZPer is het zwoegen en ploeteren om een redelijk salaris (onder modaal) te verdienen. Pensioen en salaris bij ziekte zijn daar niet bij inbegrepen.
Daar moet ook eerlijk naar gekeken worden. De Fair Practice Code is eigenlijk een wassen neus. De samenleving zal moeten investeren in de cultuursector, anders blijft er eigenlijk niks meer van over. De laatste maatregel van BTW verhoging belooft niet veel goeds. Er is dus werk aan de winkel voor de overheid.

reageer
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel