Vijf opiniestukken die je gelezen moet hebben

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
De feestdagen zijn het ideale moment om even terug te blikken. Daarom hebben we de vijf populairste opiniestukken van de afgelopen maanden voor je verzameld. Van nieuwe fundamenten voor het onderwijs tot de muzikale positie van Nederland en het belang van groeimogelijkheden voor elke artiest. Stuk voor stuk bieden deze artikelen nieuwe inzichten over cultuur, onderwijs en inclusie. Lees verder en laat je (opnieuw) inspireren door deze verhalen.
Foto: Concertgebouw

Simon Reinink en Jaap van Zweden: ‘Nederland heeft sterke muzikale positie verkwist’

Simon Reinink, directeur van Het Concertgebouw, en dirigent Jaap van Zweden luiden de noodklok over de positie van Nederland in de internationale muzikale top. Nederland dreigt de aansluiting met die internationale top te verliezen. ‘Het is hoog tijd dat we het er als samenleving over hebben waarom we de kinderen in ons land geen goed muziekonderwijs meer gunnen.’

De gruwel die ‘begrijpend lezen’ heet

Het kabinet kondigde voor het onderwijs ‘absolute prioriteit’ aan voor een basisvaardigheid als lezen. En wil fors schrappen in de kerndoelen. Jan Jaap Knol heeft een beter plan.

Ronald Kox

Nieuwe fundamenten voor het onderwijs hard nodig

Het is heel spijtig dat het kabinet wil schrappen in het aantal kerndoelen en de nadruk legt op de zogeheten basisvaardigheden, schrijft Ronald Kox. Want om gezond en evenwichtig op te groeien, hebben kinderen méér nodig. Bijvoorbeeld cultuureducatie.

Arno Neele

Artistieke talenten verdienen groeimogelijkheden. Ongeacht de kunstvorm, of waar hun wieg staat

Geef talentontwikkeling een sterkere plek in het cultuurbeleid, oppert onderzoeker Arno Neele. De minister nam op Prinsjesdag al een voorschot.

Inclusieve culturele leerecosystemen: dit zijn succesfactoren

Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich cultureel kan ontwikkelen naar eigen talenten en voorkeuren? Vanuit die vraag onderzocht LKCA-onderzoeker Luud Goossens culturele leerecosystemen. Bekeken werd wat een lokaal of regionaal leerecosysteem nodig heeft om inclusief, toegankelijk en divers te zijn.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel