Door Jason Hadzic en Christa Lasschuijt
Sinds dit schooljaar werken wij op het vmbo samen in een heel divers docententeam dat is samengesteld uit twee kunstenaars, waarvan Christa er een is. Maar ook een ict’er (Jason) en een ondernemer. Samen geven we het voor ons beiden nieuwe vak D&P Design, het breedste vmbo-profiel dat er bestaat. Onze verschillende achtergronden zorgen voor een volwaardig D&P-docententeam en de variëteit die hierdoor is ontstaan, blijkt enorm veel op te leveren.
D&P is een profiel voor de bovenbouw van het vmbo. Het is een van de profielen die leerlingen kunnen kiezen. In dit profiel wordt intersectoraal gewerkt; leerlingen leren vaardigheden uit compleet verschillende profieldelen. Ze maken kennis met uiteenlopende beroepsrichtingen zoals Zorg en Welzijn, Economie en Ondernemen en verschillende technische richtingen. Daarnaast leren zij vaardigheden aan die ze in veel verschillende beroepen kunnen gebruiken, zoals het organiseren van een activiteit, presenteren, promoten en verkopen, het maken en ontwerpen van een (multimediaal)product en ict-vaardigheden.
Elke school kan zijn eigen invulling geven aan dit profiel. Bij het Udens College richten we ons vooral op ontwerpen en design. In de lessen besteden we bijvoorbeeld extra aandacht aan het werken in 3D-tekenprogramma’s, koken, video’s en websites maken.
Juiste keuze
Het grote voordeel van D&P is dat het kneedbare puberbrein van leerlingen optimaal wordt getriggerd: hun hersenen leggen verbindingen die ze nooit meer vergeten. Bovendien kunnen ze een betere keuze maken voor een vervolgopleiding, omdat ze bij D&P veel verschillende vaardigheden opdoen. Leerlingen stromen dan ook uit naar uiteenlopende mbo-opleidingen: van kok tot schilder en van ict’er tot dierenartsassistent.
Een brede en veelzijdige expertise in het D&P-docententeam is daarom onmisbaar. Wij duiken met de muis in de verf, gaan van nieuwe digitale media tot schilderen in de les en meer.
21e-eeuwse vaardigheden
Waarom is het belangrijk dat er een ict’er in het docententeam zit? Ict is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Het krijtbord is op veel scholen vervangen door het digibord en boeken door laptops. Ook een docent dient gewapend met laptop, beamer en muis voor de klas te staan. Dit vereist bepaalde competenties en vaardigheden, 21e-eeuwse vaardigheden. Als ict’er kan Jason zijn mededocenten en leerlingen helpen de juiste digitale middelen efficiënt en slim in te zetten. Hiervan plukt heel D&P nu de vruchten, en straks de samenleving ook.
Creatief denken
Maar ook een kunstenaar is in het docententeam onmisbaar. De kracht van de verbeelding ligt in oneindige mogelijkheden zien, veel verschillende ideeën bedenken en leerlingen verder helpen in hun creatieve processen. Dit alles het liefst met een vleugje humor en zonder zelf als docent bang te zijn om fouten te maken. Christa wil de leerlingen leren alle talenten die ze bezitten te zien als een geheel. Zij sluit zich graag aan bij wat Tjip de Jong schrijft in zijn artikel: Creativiteit is geen schoolvak: ‘Creativiteit heeft inhoud nodig. Sterker nog, creativiteit kan niet bestaan zonder nieuwsgierigheid, relevante kennis en discipline.’
Neem bijvoorbeeld de opdracht 24kitchen. Hierin gaan leerlingen koken, presenteren, video opnemen, monteren en fotograferen. Ze maken een sollicitatievideo voor een kookprogramma en laten al hun talenten zien. Als docenten help je elkaar om je breed te ontwikkelen. En samen kom je tot een mooi geheel dat talenten van leerlingen doet groeien en bloeien.
Kracht van een D&P-team
Dit levert een brede en veelzijdige expertise op. Christa’s brede blik en haar oneindige denken in mogelijkheden, combineren fantastisch met Jasons oog voor systematische ict-oplossingen binnen creatieve processen. Voeg hier nog een ondernemer aan toe die zijn handen uit de mouwen steekt om nieuwe dingen te bedenken, promoten en verkopen. Een breed samengesteld docententeam is een goede manier om zo de professionaliteit van de cultuureducatie op jouw school te versterken. En: de brede samenstelling van ons team is geweldig voor je eigen ontwikkeling als docent.
Wellicht een idee om jezelf en een D&P-team te versterken met bijvoorbeeld een ict’er, een kunstenaar en een ondernemer?
Bronnen
- Jong, T. d. (2019). Creativiteit is geen schoolvak. Cultureel Kapitaal. Geraadpleegd op 14 december 2021, van https://www.lkca.nl/opinie/creativiteit-is-geen-schoolvak/
- LKCA. (2019). 21e-eeuwse vaardigheden en cultuuronderwijs. LKCA Geraadpleegd op 14 december 2021, van https://www.lkca.nl/artikel/skills21kunst-voortgezet-onderwijs/
- Stichting Platforms vmbo. (z.d.). Profielen. Geraadpleegd op 14 december 2021, van https://www.platformsvmbo.nl/profielen
- Stichting Platforms vmbo. (z.d.). Zorg en Welzijn. Geraadpleegd op 14 december 2021, van https://www.platformsvmbo.nl/profielen/zorg-en-welzijn
- Stichting Platforms vmbo. (z.d.). Economie en Ondernemen. Geraadpleegd op 14 december 2021, van https://www.platformsvmbo.nl/profielen/economie-en-ondernemen
- Udens College. (z.d.). Homepagina. Geraadpleegd op 14 december 2021, van https://www.udenscollege.nl
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)