Zes opiniestukken die je gelezen móet hebben

Leestips voor de zomer
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel

Uit de best gelezen artikelen van het afgelopen jaar op het onafhankelijke opinieplatform Cultureel Kapitaal, selecteerden wij zes leestips voor de zomerperiode.

Leestip 1: Wat verdient een muziekdocent eigenlijk? Hoog tijd voor fair practice

Staatssecretaris Uslu en de Raad voor Cultuur hamerden op het belang van fair pay door rijksgesubsidieerde culturele instellingen. Ook in het muziekonderwijs valt nog een wereld te winnen, weet onderzoeker en docentenopleider Imre Kruis. De uurtarieven van muziekdocenten zijn bedroevend laag.

Leestip 2: Hoe het verschil tussen gesubsidieerd aanbod en zelfstandige aanbieders zorgt voor steeds minder fair practice (en hoe het tij te keren…)

Hoe zorgen we ervoor dat ook in de toekomst goede cultuureducatie voorhanden blijft in een relatief gezonde arbeidsmarkt? Bas Verberk (Factorium) pleit voor cultuureducatie als publieke zaak.

Leestip 3: Wat er al is. De waarde van alledaagse cultuurparticipatie.

Evert Bisschop Boele zwaaide af als bijzonder hoogleraar ‘Betekenis van Cultuurparticipatie’. Hij blijft zoeken naar wat zich niet laat regelen maar misschien wel de kern van onderwijzen is.

Leestip 4: Creativiteit is níet de kern van muziekonderwijs

Muziekdocent Allerd van den Bremen vindt het niet kloppen dat creativiteitsontwikkeling het hoogste doel lijkt te zijn in het muziekonderwijs. Terwijl reproductie voor bijna elke muzikant de basis van het vak vormt. Hij pleit voor meer aandacht voor reproductie in het muziekonderwijs. Én in de op te stellen kerndoelen.

Leestip 5: Muziekles voor mensen met autisme: tips uit de praktijk

Muzieklessen kunnen een positief effect hebben op mensen met autisme. Ze leren niet alleen een instrument bespelen en hebben daar plezier in, maar krijgen ook meer zelfvertrouwen. Tenminste, als je een goede methode gebruikt.

Leestip 6: Kunstonderwijs op de basisschool vraagt om een breder opgeleide kunstvakdocent

Prima idee, een kunstvakdocent op elke basisschool, schrijft Michiel Bos. Maar dan graag wel een kunstvakdocent die breed is geschoold in verschillende (kunst)vakken. Een kunstvakdocent zou geen vriendelijke vreemdeling moeten zijn die af en toe aan komt waaien, maar een vaste kracht in het schoolteam.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel