Arbeidstevredenheid non-formals en collectieven
Arbeidstevredenheid is een graadmeter voor de aantrekkelijkheid en de duurzaamheid van het beroep van kunstprofessional. In 2019 deed LKCA onderzoek onder kunstdocenten en artistiek begeleiders, om een beter beeld te krijgen van hun tevredenheid op onder meer inkomen, waardering, samenwerking, leerlingen en werkzekerheid.
Naast dit vragenlijstonderzoek vond in 2020 een verdiepend onderzoek plaats onder docentencollectieven en autodidacte docenten en begeleiders (non-formals). Voor dit onderzoek hebben we negen non-formals en vier vertegenwoordigers van collectieven geïnterviewd met behulp van een semi-gestructureerde vragenlijst.
Non-formals en collectieven
Collectieven zijn min of meer georganiseerde vormen van samenwerking van kunstprofessionals die voorheen bij een kunstencentrum in loondienst waren dat werd ontmanteld, of ontstaan zijn vanuit een ander motief ingegeven vanuit het zelfstandig ondernemer willen zijn. Non-formele professionals – dus de kunstprofessionals die een niet-formele opleidingsachtergrond hebben als selfmade professional en zowel beoefenaar c.q. docent/maker, coach of begeleider zijn in een kunstvorm – vormen een te onderscheiden groep die zowel zzp’er, als in loondienst of in een collectief werkend kunnen zijn.
Resultaten
De non-formals en collectieven zijn bevraagd op onder meer hun arbeidstevredenheid, ontwikkelbehoeften, knelpunten en toekomstbeeld. Daarna zijn alle interviews gecodeerd in MAXQDA op trefwoorden die van tevoren geformuleerd zijn op basis van de vragen en op overige trefwoorden die uit de interviews naar voren kwamen. Dit leverde een codeboek op met 67 verschillende codes. Om te zien hoe frequent codes zijn gebruikt in alle interviews is een code cloud gemaakt, waarbij de grootst afgebeelde codes het vaakst op uitspraken van de geïnterviewden zijn toegepast:
Hieronder staat beknopt beschreven wat er uit de gesprekken naar voren kwam. Een uitgebreidere analyse van de interviews, aangevuld met quotes van de geïnterviewden, lees je in het onderzoeksverslag.
Tevredenheid
- Professionele ondernemingsgeest;
- Werk met hart en ziel;
- Vrijheid;
- Je geld te verdienen met kunst;
- Ontwikkeling en groei in het werk.
- Collectief = bewuste keuze;
- Liefde voor het vak;
- Kracht van gezamenlijkheid / onderlinge steun en ontwikkeling;
- Docenten faciliteren;
- Vakgericht en sociaal bezig zijn.
Ontevredenheid/knelpunten
- Concurrentie- en eigendomsvraagstuk;
- Als ondernemer weinig tijd;
- Niet erkend worden in professionaliteit en kennis;
- Onderbetaling (festivals);
- Gedwongen zzp’erschap.
- Oneerlijke concurrentie;
- Docenten gebrek aan ondernemerschap;
- negatieve rol van de gemeenten;
- noodgedwongen samenwerking docenten.
Ondersteuningsbehoeften
- Scholingsbehoeften via CLOCK;
- Doorontwikkeling van uitvoerend artiest naar docent/coach;
- Behoefte aan gefinancierde experimentele ruimte.
- Omscholing in plaats van bijscholing;
- Behoefte aan ondersteuning van lokale overheid;
- Geen ondernemerschapsrisico hoeven nemen.
Toekomstperspectief
- Persoonlijke ontwikkeling en groei;
- Ontwikkelen goede en gezonde onderneming;
- Vakmanschap/kunstzinnig bezig zijn;
- Fysiek minder belastend werk.
- Nieuwe samenwerking en netwerken;
- Niet kunnen leven van docentschap;
- Onmogelijkheid docenten werk goed te doen;
- Collectief ontmanteld.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)