Beroepsprofiel Kunstvakdocent Voortgezet Onderwijs

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Wat moet een ervaren kunstvakdocent in het voortgezet onderwijs kennen en kunnen? En hoe zien we de verdere beroepsontwikkeling voor ons?

Dit nieuwe beroepsprofiel schetst een beeld van de competenties (kennis, vaardigheden en attitudes) die voor een kunstvakdocent in het voortgezet onderwijs (het praktijkonderwijs, vmbo, havo en vwo) in de praktijk nodig zijn, nu en in de toekomst. Voor beginnende docenten kan het richting geven, ervaren docenten kunnen zich eraan spiegelen. Daarnaast bieden de profielen houvast aan iedereen die bij de opleiding en het werk van de kunstvakdocent betrokken is.

Mede op verzoek van de sector begon LKCA met het uitwerken van het beroepsprofiel van de kunstvakdocent in het voortgezet onderwijs. Onderzoeksbureau Sardes ging aan de slag met deze opdracht. Het beroepsprofiel is tot stand gekomen in samenwerking met experts uit het werkveld.

In het beroepsprofiel beschrijven we onder meer:

  • Aanpak en werkwijze
  • Kunstvakken in het voortgezet onderwijs
  • Verschillen per bouw
  • Verschillen per schooltype
  • Bijdragen van de kunstvakdocenten aan de ontwikkeling van jongeren
  • Competenties van de kunstvakdocent
  • Samenwerken binnen en buiten de school
  • Kunstvakdocent van de toekomst
  • Beleidsontwikkelingen

Op welke manier kunnen de beroepsprofielen gebruikt worden?

  • (Aankomend) kunstvakdocenten vo kunnen het profiel gebruiken om hun eigen profiel tegen af te zetten en het gebruiken als basis voor verdere persoonlijke ontwikkeling en scholing.
  • Bestuurders en managers van scholen voor voortgezet onderwijs, instellingen voor kunst en cultuur en overheden kunnen de profielen gebruiken om voorwaarden te formuleren waarmee de kwaliteit van de kunstvakdocenten (of anderen die zij willen inzetten voor kunstvakonderwijs) gewaarborgd kan worden.
  • Kunstvakopleidingen* kunnen het beroepsprofiel gebruiken bij de inrichting van hun opleiding en nascholing om deze zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de huidige en toekomstige beroepspraktijk.

Achtergrond

In 2016 publiceerde LKCA vijf beroepsprofielen: Schetsen van de Beroepspraktijk. Een richtinggevend hulpmiddel voor opleidingen en cultuurprofessionals die zich bezighouden met kunst- en cultuureducatie op school of in de vrije tijd. In datzelfde jaar publiceerden we ook de ‘Handreiking Basis voor Cultuureducatie’, met een duidelijke visie op de ontwikkelingen binnen het werkveld cultuureducatie. Deze documenten bewezen de afgelopen jaren hun waarde bij het duiden van ontwikkelingen in het cultuurveld en het onderwijs. De kunstvakdocentopleidingen gebruikten de Schetsen in hun traject van accreditatie. De Schetsen gaven een beeld van de beroepspraktijk waarin een afgestudeerde student zich moet kunnen redden.

Ondertussen heeft de tijd niet stil gestaan. We merken dat er inmiddels behoefte is aan actuele en meer gedifferentieerde profielen. Ook maatschappelijke ontwikkelingen (denk aan de curriculumherziening, het toenemend lerarentekort, de aandacht voor het sociaal-emotioneel welbevinden en de rol die cultuureducatie daarin kan spelen of andere verbindingen met zorg en welzijn) zorgen voor een verandering in het werk van de cultuurprofessional.

Verslag LKCAtelier: de eerste reacties uit het werkveld

Eind september’24 presenteerden LKCA en Sardes tijdens een LKCAtelier de hoofdlijnen van de twee nieuwe beroepsprofielen voor kunstvakdocenten: voor het voortgezet onderwijs en voor de vrije tijd (ook wel non-formeel). In dit verslag ‘De bagage voor kunstvakdocenten in vo en vrije tijd’ lees je, naast de hoofdlijnen, ook de eerste reacties uit het werkveld op de profielen.

Downloads

*Tegelijkertijd met dit beroepsprofiel is een opleidingsprofiel voor kunstvakdocentenopleidingen verschenen. Dat profiel moet ervoor zorgen dat studenten over de juiste competenties beschikken om startbekwaam het werkveld in te stromen. Tijdens de totstandkoming van beide profielen is afgestemd, want er zijn uiteraard grote raakvlakken.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: curriculumontwikkeling
ronaldkox@lkca.nl
030 711 51 42
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel