Hoe ontwikkelen culturele instellingen en basisscholen samen een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs?
Conclusie onderzoek
Konings concludeert dat culturele instellingen kunnen bijdragen aan doorlopende leerlijnen cultuuronderwijs, maar dat zij dit niet altijd doen. Daarnaast kan hun bijdrage groter zijn wanneer:
- culturele instellingen en scholen planmatiger cultuuronderwijs ontwerpen, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten over de culturele ontwikkeling van kinderen en jongeren.
- culturele instellingen vanuit hun eigen rol en expertise (intermediair, producent en distributeur) van betekenis zijn voor scholen.
Analyse-instrument
Met het analyse-instrument kunnen culturele instellingen en scholen de inhoud van en de afstemming over cultuureducatief aanbod onderzoeken en evalueren. De uitkomst geeft inzicht in of, wat en hoe een culturele instelling bij kan dragen aan een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs op een of meerdere scholen.
Richtlijnen
Konings gebruikte het analyse-instrument in vijf casestudies. De analyses resulteerden in zes richtlijnen voor culturele instellingen en scholen om samen een leerlijn cultuuronderwijs te ontwerpen.
Inhoudelijke richtlijnen
- Maak keuzes in onderwerp, basisvaardigheden en mediale vaardigheden.
- Sluit aan bij het kennen en kunnen van de leerlingen op het gebied van onderwerp, basisvaardigheden en media.
- Formuleer doelen voor de ontwikkeling van leerlingen op het gebied van onderwerp, basisvaardigheden en media.
Richtlijnen voor afstemming
- Baseer de afstemming tussen culturele instelling en scholen op bovenstaande inhoud.
- Houdt bij de afstemming rekening met de doelstellingen, belangen en expertises van de verschillende betrokkenen.
- Een gezamenlijk document met inhoud en doelen ligt ten grondslag aan de afstemming tussen scholen en culturele instellingen, om de ontwikkeling bij leerlingen te kunnen evalueren en beoordelen.
Ontwerp- en evaluatiesystematiek
Met behulp van een aanpak voor ontwerp (Understanding by Design en Cultuur in de Spiegel) en evaluatie (Leerplankundige criteria) formuleer je samen de bovengenoemde inhoud en doelstellingen. Dit geeft een beeld van wat de leerlingen moeten kennen (begrijpen) en kunnen (doen). En je kunt achtjarige trajecten ontwikkelen en evalueren.
Blik op de toekomst
Wat kan er volgens Konings nog meer beter? Scholen en instellingen zouden nog meer systematisch en theoretisch gefundeerd kunnen samenwerken. Zij verwacht dat het cultuuronderwijs dan (op termijn) nog beter kan aansluiten op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen.
Lees meer
Lekenpraatje Fianne Konings
Let op: deze video is niet ondertiteld door LKCA. Wij streven ernaar om alle online video’s te ondertitelen, maar voor video’s van externen kunnen wij dat helaas niet realiseren. In YouTube kun je wel de automatisch gegenereerde ondertiteling aanzetten. Klik rechtsonder op ‘cc’.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)