Cultuur+Educatie 35
Model en observator
In het inleidende artikel onderwerpt gastredacteur Talita Groenendijk het begrip observerend leren aan een nadere beschouwing. Ze verkent de voorwaarden en beschrijft de kenmerken van observator en model. Haar conclusie is dat dit oude leerprincipe het kunstonderwijs goede diensten kan bewijzen.
Leren dansen
In het artikel van Äli Leijen staat de rol van observatie als middel tot reflectie in de dansvakopleiding centraal. Ze gaat in op de problemen die dansstudenten ervaren met reflecteren en beschrijft een digitale leeromgeving die reflectie door observatie ondersteunt.
Leren dansen is ook het thema van de bijdrage van Carolien Hermans. Ze diept het verschil tussen observerend en imiterend leren verder uit en beschrijft de voordelen van observeren en imiteren voor danseducatie.
Hardop voordoen
In haar tweede bijdrage beschrijft Talita Groenendijk de mogelijkheden van observeren in het kunstonderwijs in het voortgezet onderwijs. Ze bespreekt de resultaten van twee experimenten waarin leerlingen kijken naar leeftijdsgenoten die hardop vertellen wat ze doen tijdens het maken van een gedicht of collage. Ze verbindt deze resultaten aan theorieën over modelling.
Kijkend musiceren
Jaco van den Dool besluit het nummer met een artikel over de rol van observatie bij samenspel en samen leren in een muziekband. Hij voerde zijn onderzoek uit in Nepal en observeerde zelf als onderzoeker het leerproces van muziekstudenten in drie bands. De lezer kan via negen QR-codes zelf meekijken.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)