Cultuur+Educatie 45
Het bevat vier artikelen over kunsteducatie in het speciaal onderwijs en drie artikelen over de bijdrage die kunst kan leveren aan de sociale inclusie van mensen met een beperking.
Vergeten groep
In het openingsartikel beschrijven Dirk Monsma en Sanne Smith de stand van zaken op speciale scholen en concluderen ze dat leerlingen op deze scholen een vergeten groep zijn. De overheid laat middelen onbenut om kunsteducatie tot volle wasdom te laten komen.
Autisme
Kunsteducatie en autisme lijkt een lastige combinatie. In haar essay beschrijft Zoë Zernitz de leerbeperkingen, maar ook de mogelijkheden van leerlingen met autisme in het leergebied kunstzinnige oriëntatie. Ze pleit voor leerdoelen op maat voor deze doelgroep.
Muziekeducatie
Elisabeth Dumont en collega-onderzoekers verkennen de mogelijkheden van Orthopedagogische Muziekbeoefening voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Dat kinderen in het speciaal onderwijs, hoe groot hun beperking ook is, wel degelijk een muzikale ontwikkeling doormaken, blijkt uit de bijdrage van Eva Wilde, Adam Ockelford en Graham Welch. Ze gaan nader in op Sounds of Intent, een project waarmee deze ontwikkeling beschreven en bevorderd kan worden.
Sociale inclusie
Hoe kan kunst(educatie) een bijdrage leveren aan sociale inclusie van mensen met een beperking? Stefanie van Zal en Rick Kwekkeboom zetten op een rij wat daarvoor nodig is en wat er beter kan. In twee andere artikelen worden voorbeelden uitgewerkt. Susanne Quinten bekijkt de mogelijkheden van inclusie door moderne dans en Paola de Bruijn onderzoekt hoe beeldverhalen mensen met een beperking kunnen helpen om zich duidelijker in de samenleving te positioneren.
LKCA probeert publicaties zo toegankelijk mogelijk aan te bieden. Neem contact met ons op bij ontoegankelijke informatie via info@lkca.nl.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)