Cultuur+Educatie 54: Curious Minds
Curious Minds
Geïnspireerd door Talentenkracht in het domein wetenschap en techniek heeft de Onderzoeksgroep Kunsteducatie van de Hanzehogeschool Groningen het programma Curious Minds – Kunsteducatie opgezet. De groep onderzoekt en verkent een nieuwe didactiek waarin de talentontwikkeling van leerlingen centraal staat. In het inleidende artikel worden de theoretische concepten nader toegelicht. De andere vijf artikelen uit het themadeel gaan over de bevindingen uit de diverse deelonderzoeken.
Lees het artikel
De rol van de leraar
Drie artikelen belichten elk een van de drie pedagogisch-didactische strategieën die een leraar kan inzetten om talentvol gedrag uit te lokken. Herman Veenker deed met een groep enthousiaste muziekdocenten een pilotstudie naar het stellen van open vragen en beschrijft hun ervaringen met deze strategie. Imka Buurke en Vanessa van ‘t Hoogt verkennen welke structuur aan maakprocessen ten grondslag ligt en hoe leraren die structuur in hun lessen kunnen gebruiken. De derde strategie, scaffolding, staat centraal in het artikel van Ineke Haakma, Linda Hendriks en Henderien Steenbeek. Ze beschrijven een model voor scaffolding en illustreren dit met voorbeelden uit het muziek- en beeldend onderwijs.
Lees het artikel van Herman Veenker
Lees het artikel van Imka Buurke en Vanessa van ’t Hoogt
Lees het artikel van Ineke Haakma, Linda Hendriks en Hendrien Steenbeek
Talentontlokkende taken
Een goede taak prikkelt de creativiteit van leerlingen. In hun bijdrage zoomen Elisa Kupers en Ineke Haakma in op de rol van taak en materiaal. Ze introduceren een raamwerk met vier factoren die bepalen of een taak of materiaal de talentontwikkeling prikkelt of juist remt.
Lees het artikel van Elisa Kupers
Coaching
Binnen Curious Minds – Kunsteducatie wordt ook onderzocht hoe de nieuwe didactiek over te dragen is op leraren. Ellen de Vugt ontwikkelde een coachingsprogramma bij het project Muziek = Taal + Rekenen. In haar artikel beschrijft ze de uitgangspunten van het programma en de eerste bevindingen van ermee werken in de praktijk.
Lees het artikel van Ellen de Vugt
Tekenvaardigheden
Buiten het themadeel telt dit nummer nog een artikel. Folkert Haanstra staat kritisch stil bij de vermeende achteruitgang in de tekenvaardigheden van kinderen. Hij bespreekt de cijfers uit peilingonderzoeken en licht mogelijke verklaringen door.
Lees het artikel van Folkert Haanstra
Download
LKCA probeert publicaties zo toegankelijk mogelijk aan te bieden. Neem contact met ons op bij ontoegankelijke informatie via info@lkca.nl.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)