Cultuur+Educatie 59: Een doorsnede van actueel onderzoek naar cultuureducatie
Burgerschap via omgevingsonderwijs
Basisschoolleerlingen interviewen in hun buurt ooggetuigen van de Tweede Wereldoorlog. Dat is kort de opzet van Oorlog in mijn Buurt. Mark Schep, Iris Tramper en Carla van Boxtel onderzochten of dit voorbeeld van omgevingsonderwijs bijdraagt aan burgerschapsdoelen.
Lees het artikel van Mark Schep, Iris Tramper en Carla van Boxtel
Burgerschap via literatuur
Het lezen en samen bespreken van literatuur leent zich voor werken aan burgerschapsdoelen als inlevingsvermogen en kritische reflectie, stelt Ineke Renkema. Samen met haar collega’s en leerlingen onderzocht ze hoe burgerschaps- en literatuuronderwijs te verbinden zijn.
Holistisch drama
Vaak bestaat onderwijs in drama uit een reeks losse oefeningen. Maar leerlingen ervaren dan nooit het totaalplaatje. Daarom bepleit Bob Selderslaghs een holistische benadering: laat spelers werkend aan het geheel ontdekken welke vaardigheden ze nodig hebben om theater te maken.
Kansen voor cultuur
De hervorming van het Vlaamse secundair onderwijs biedt kansen om de samenwerking tussen scholen en culturele instellingen te verstevigen. Eef Rombaut beschrijft de theoretische kaders van het nieuwe curriculum en de culturele competenties en gaat na waar de kansen precies te verzilveren zijn.
Zo de ouden zongen
Van kerkelijk gezang via volksmuziek naar meerstemmigheid. Thomas De Baets en Thomas Geudens geven een sprankelende schets van ruim honderd jaar geschiedenis van de schoolmuziek in Vlaanderen.
Abonnement op Cultuur+Educatie
Jaarlijks 3 nummers Cultuur+Educatie op je deurmat?
Neem een abonnement!
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)