Cultuur+Educatie 65
Liever de losse artikelen lezen? Hieronder vind je de 6 onderzoeksartikelen uit Cultuur+Educatie 65 op een rij.
Artistieke blik
Kunstenaars zijn geen wetenschappers. Maar ze gaan wel onderzoekend te werk in hun maakproces. Hoe kan deze artistieke blik het onderzoek in kunsteducatie verrijken? Die vraag staat centraal in dit themanummer. In het eerste artikel verkent Carolien Hermans het begrip ‘tussenstrook’, de overgang tussen vasteland en vloeibare zee. Hier ligt nog niets vast en daarom is het een goede plek om als onderzoeker te vertoeven.
Muzikaal handelen
De leden van het Leuvense onderzoekscluster muziekeducatie gaan samen op zoek naar de artistieke dimensie in het handelen van muziekdocenten. Net zoals een uitvoerend musicus kunnen muziekdocenten ‘virtuositeit’ tonen in hun handelen. Hun voortdurend inspelen op lerenden is te zien als een vorm van artistiek onderzoek, zo maken de auteurs met voorbeelden duidelijk.
Ontwerppraktijk
Karin Hannes, Chloé Dierckx en Antje Jacobs gingen in twee experimenten na hoe de artistieke ontwerppraktijk kan fungeren als een onderzoeksbeleving én als -methode om na te denken over een inclusievere en duurzamere samenleving. In het derde artikel beschrijven ze hun bevindingen.
Essayeren
In haar bijdrage benadert Emily Huurdeman het essay als een manier om een onderwerp van alle kanten te bekijken en te onderzoeken. Ze noemt dit bewust essayeren, want het gaat om een continu proces. Stappen in dit proces zijn onder meer het benoemen van diverse kennisperspectieven en het verzamelen van kennisfragmenten uit diverse soorten bronnen.
Schrijven en artistiek proces
Tom van Imschoot, Isolde van Hee en Kris Pint vragen aandacht voor de belangrijke rol van schrijven binnen de kunsten en voor artistiek onderzoek binnen het kunstonderwijs. Ze lichten toe dat schrijven niet haaks staat op het artistieke proces, maar dit juist kan aanscherpen. Ze beschrijven vier stappen die nodig zijn om schrijven een plek te geven binnen opleidingen.
Kern van kunstonderwijs
Met een wijsgerig essay over intimiteitsverlies besluit Peter De Graeve het themanummer. Dit verlies is inherent aan opvoeding en onderwijs: je moet je losmaken van het bekende om zelf iemand te worden. Maar dit moeten we niet verwarren met intimiteitsverlies door de toenemende digitalisering. De Graeve zoekt de weg terug en gaat op zoek naar de kern van kunstonderwijs.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)