Cultuur+Educatie 66
Liever de losse artikelen lezen? Hieronder vind je de 7 onderzoeksartikelen uit Cultuur+Educatie 66 op een rij.
Proevend leren
Tijdens een experiment in een kleuterschool in Zambia verkende Nancy Vansieleghem met anderen een manier om kunst in te zetten in het onderwijs. Hierin vormt niet leren, maar proeven de basis. In het eerste artikel beschrijft ze de omvorming van het klaslokaal tot een rariteitenkabinet en benadrukt ze het wezen van de school als proeftijd.
De esthetische blik
Mirjam van Tilburg staat in haar bijdrage stil bij de esthetische blik. Deze moedigt leerlingen aan om situaties met hun zintuigen te ervaren en er zo een dieper begrip van te krijgen. Ze laat zien hoe kunstvakdocenten hierin een belangrijke rol spelen en bepleit dat docenten deze blik oefenen en koesteren.
Het betere handwerk
In het derde artikel bespreekt Sjoerd Westbroek twee perspectieven op de relatie tussen handwerk en dialoog. Ten eerste is de kunstenaar in dialoog met het materiaal en ten tweede, via het kunstwerk, in dialoog met anderen. Westbroek licht dit toe met voorbeelden uit zijn eigen praktijk.
Een onthullende filmles
Herman Asselberghs doet verslag van een ‘ontlerende’ ervaring tijdens zijn college over de film La chinoise van Jean-Luc Godard. Hij wilde zijn studenten vertellen over de rijkdom aan gelijkenissen in deze film tussen de cinema, school en de wereld van toen en nu. Maar dat plan gaat niet door, want een nieuwe generatie biedt weerwoord. Dit brengt hem tot het inzicht dat het wezen van educatie een ontmoeting van generaties is.
Esthetische opvoeding
In haar artikel definieert Annette Krauss, in navolging van Spivak, ont-leren als het leren leven met tegenstrijdigheden. Ze verbindt die met het ont-leren van privileges. Om na te gaan wat dit betekent voor de esthetische opvoeding gaat ze een dialoog aan tussen het werk van Friedrich Schiller over dit thema en de uitgangspunten van ont-leren.
De veelzijdigheid van een standbeeld
Hoe ga je als kunstenaar om met heikele maatschappelijke kwesties en hoe politiek correct moet je daarbij zijn? Roel Kerkhofs benadrukt in zijn bijdrage het belang van rijke veelzijdigheid. Hij illustreert dit met een uitgebreide beschrijving van een Brussels kunstproject: twee kunstenaars rijden gedurende drie weken een houten replica van het standbeeld van koning Leopold II door de lange Leopold II laan in Brussel.
Zintuiglijk leren in een amateurorkest
In de laatste bijdrage onderzoeken Lierin Buelens, Thomas Geudens, Joris Vlieghe en Thomas De Baets de pedagogische betekenis van amateurorkesten. Ze schetsen op basis van geobserveerde repetities hoe de musici al spelende leren. Hierbij fungeren zintuiglijke ervaringen van muziek, instrumenten en dirigenten als leermiddelen.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)