Cultuur+Educatie 67

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
Dit nummer van Cultuur+Educatie staat in het teken van vijftig jaar hiphop en haar betekenis voor onderwijs en cultuur. Gastredacteuren zijn Kim Dankoor en Koen van Eijck.

De impact van hiphop

Hiphop ontstond vijftig jaar geleden in de New Yorkse wijk The Bronx als een creatieve uitlaatklep voor Zwarte en Latino jongeren. Ze groeide uit tot een wereldwijde beweging die ook in het onderwijs haar weg vond. Hip Hop Based Education zet hiphopwaarden als inclusiviteit, emancipatie en Do It Yourself in voor de ontwikkeling van jongeren. Met drie onderzoekartikelen en vier praktijkbeschrijvingen belicht dit themanummer de kracht en impact van hiphop.

Liever de losse artikelen lezen? Hieronder vind je de artikelen uit Cultuur+Educatie 67 op een rij.

Ongelijkheid in de cultuursector

De cultuursector is niet inclusief en bestendigt bestaande ongelijkheid. Dat wordt duidelijk als je kijkt naar de positie van de hiphopscene, laat Jonathan Donken zien in het eerste onderzoeksartikel. Op basis van interviews verkent hij hoe de sector inclusiever kan worden en hoe hiphopscene en sector elkaar zouden kunnen versterken.

Hiphoptheater

Ook Maarten van Hinte pleit in zijn praktijkverhaal voor het openbreken van hokjes. Als medeoprichter van Made in da Shade (inmiddels RIGHTABOUTNOW INC.) was hij een van de pioniers van hiphoptheater. Het kenmerk daarvan is de omarming van alle genres en wars zijn van categorieën of labels.

Hiphop in de academie

In het tweede praktijkverhaal vertelt Yordana Rodriguez over de lessenserie Each One Teach One die ze ontwikkelde voor Fontys. Hierin krijgen dansstudenten de ruimte en vrijheid om hun eigen stem te ontdekken. Ook bij de Reinwardt Academie deed hiphop haar intrede, met de keuzemodule Hip Hop Heritage. In haar onderzoeksartikel analyseert en evalueert Marlous van Gastel de ontwikkeling van deze module.

Lees het artikel van Yordana Rodriguez

Hiphop in het mbo

In hun praktijkverhaal vertellen Luana Michiels en Jur – ‘Jurskee’ – Bouterse waar hun opleiding HipHop-Dance & Breaking, aan het Creative College Utrecht voor staat. Om hun studenten nog meer kansen te gunnen, zou de aansluiting met het hbo beter moeten. Daarom bepleiten ze de mogelijkheid om een mbo-master op te zetten.

Hiphop in je Bieb

In het laatste praktijkverhaal laten Sander Slegtenhorst, Karen Bertrams en Fariesh Abdoelrahman zien hoe hiphop heeft bijgedragen aan innovatie en talentontwikkeling in bibliotheken. Het landelijke programma Hiphop in je Bieb weet jongeren te bereiken die in het reguliere onderwijs gedemotiveerd zijn geraakt en helpt hen een nieuw toekomstperspectief te vinden.

Pluriculturele studenten

In het laatste artikel beschrijft Kesha Felipa het onderzoek dat ze voor haar hbo-master Kunsteducatie deed. Ze onderzocht hoe hbo-docenten Beeldende Kunst en Vormgeving meer recht kunnen doen aan meerstemmigheid door verhalen van studenten met een pluriculturele achtergrond serieus te nemen. Het inzetten van hiphop kan daarbij helpen.

Muzikale inspiratie

Luister naar de muziek die de auteurs en gastredacteuren van dit themanummer van Cultuur+Educatie inspireerde.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 5 / 5. totaal 3

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Marie-José Kommers
Marie-José Kommers
Functie: Specialist Cultuurparticipatie
Expertise: onderzoek,zorg en welzijn
marie-josekommers@lkca.nl
030 711 51 80
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel