Cultuur+Educatie 69
Liever de losse artikelen lezen? Hieronder vind je de artikelen uit Cultuur+Educatie 69 op een rij.
Kritisch denken
In dit artikel beschrijven Emiel Heijnen, Huub Braam en Claartje van Tongeren een lesson study over fake news. Ze onderzochten hierin hoe leerlingen reageren op hedendaagse bronnen waarin de werkelijkheid bewust wordt gemanipuleerd, en of kunstlessen in het basisonderwijs creatieve en kritische denkvaardigheden kunnen bevorderen.
Leraar als verwonderaar
Michiel Bos onderzocht hoe je als leraar kunt bewerkstelligen dat leerlingen de wereld niet alleen begrijpen, maar ook door de wereld gegrepen raken. Zijn artikel is een pleidooi voor de leraar als verwonderaar: iemand die met speciale onderwijsrituelen leerlingen uitnodigt zich te (laten) verwonderen.
Waarden van amateurkunst
Stimulering van kunstbeoefening in de vrije tijd was decennialang een zaak van particuliere maatschappelijke organisaties. Peter van der Zant beschrijft de geschiedenis van de amateurkunst in Nederland, met speciale aandacht voor de waarden die deze organisaties nastreefden, zoals volksverheffing en sociale cohesie.
Cultuureducatiebeleid
Het nummer sluit af met een tweeluik over verleden, heden en toekomst van de kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen en Nederland. Beide artikelen beschrijven kansen en bedreigingen in beleid en praktijk. Piet Hagenaars beschrijft de Nederlandse situatie. Joris Van Doorsselaere de Vlaamse situatie.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)