Cultuureducatie op de basisschool
Elke school vult cultuureducatie anders in, passend bij de pedagogische visie, de samenstelling van het team en de culturele omgeving. Toch zijn er lessen te leren van de landelijke koplopers. We verzamelden deze lessen in de publicatie Cultuureducatie op de basisschool – ‘In je fantasie kan alles… In werkelijkheid kan er meer dan je denkt!’.
Wat deze scholen delen is een heldere visie op cultuureducatie; kunst en cultuur hebben een prominente plek in hun onderwijs. Bekende obstakels zoals gebrek aan tijd, ruimte, materiaal, personeel, deskundigheid en geld hebben zij overwonnen. Ze nemen bovendien alle vijf deel aan het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) in hun stad of provincie.
Ook bij de koplopers komt cultuureducatie bovenop het uitgebreide takenpakket van leraren en ook zij ervaren een gebrek aan middelen. Maar toch weten ze cultuureducatie uitvoerbaar én duurzaam te maken. Door cultuureducatie expliciet te verbinden met de pedagogische visie van hun school. Door kunst en cultuur te verbinden aan andere vakken en (kern)doelen. En door de verantwoordelijkheid voor cultuureducatie te delen met het hele team. Hun lessen vatten we samen in acht richtlijnen:
- Zorg dat school en culturele organisaties samen verantwoordelijk zijn voor cultuureducatie.
- Bied cultuureducatie via schoolbrede en groepsdoorbrekende activiteiten.
- Bied scholing voor leraren die hun talenten verder willen ontwikkelen.
- Maak verbinding met andere vakken.
- Zorg dat alle kunstdisciplines en erfgoed aan bod komen.
- Betrek de kinderen bij het vormgeven van cultuureducatie.
- Zet in op het plezier van de kinderen.
- Begin, maar begin klein.
Download de schoolportretten
Lees ook
Cultuureducatie op de basisschool… er kan meer dan je denkt!
Wat is kwaliteit?
Download onze vragenlijst
Cultuureducatie met Kwaliteit
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)