Cultuurkrant NL – 2016, nummer 1

Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In dit eerste nummer van de Cultuurkrant NL: interviews, opinie en achtergronden over cultuur op school en in de vrije tijd.

Een greep uit de inhoud

  • Een interview met Rinda den Besten, de voorzitter van de PO-Raad, over gelijke kansen voor kinderen en de positieve effecten van cultuureducatie. ‘We zijn doorgeslagen in de aandacht voor cognitieve aspecten.’
  • Zonder creativiteit waren we nergens. Hoe stimuleer je het, en hoe breng je het om zeep? We vroegen het aan vier vakmensen die er dagelijks mee werken, samen met cursisten of leerlingen. ‘Een onveilige omgeving is desastreus voor creativiteit.’
  • Tweede Kamerleden reageren op het advies van de Raad voor Cultuur over de Culturele Basisinfrastructuur 2017- 2020 (BIS).
  • Zoë Zernitz over cultuureducatie voor kinderen met autisme: ‘Fotografie vraagt om een goed waarnemingsvermogen, iets wat relatief sterk bij veel kinderen met autisme ontwikkeld is.’
  • Signe Zeilich-Jensen van Stichting de Vrolijkheid over cultuureducatie voor kinderen en jongeren in asielzoekerscentra. ‘We willen ze méér laten zijn dan een ‘klein mens met de status vluchteling’.’
  • Charlotte Post, dramadocent aan het Montessori Lyceum Amsterdam, vertelt over de unieke samenwerking met Toneelgroep Amsterdam. ‘In het decor, in de grote zaal van de Schouwburg, voelen ze de echte magie van het toneel. Voor veel leerlingen is dat een onvergetelijke ervaring, gaat er een vlammetje aan voor het theater.’
  • Nies Medema over verlies, rouw en kunst. Zij spreekt uit eigen ervaring.

Blader door de Cultuurkrant NL, 2016 no. 1:

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel