De nieuwe Cultuurkrant: Van regionale verschraling tot participatieproject Move It!
Neem een gratis abonnement
In deze editie: de verschraling van lokale voorzieningen voor cultuureducatie en cultuurparticipatie, met name in kleine dorpen, baart zorgen. Hoe kunnen we het tij keren?
De eerste Cultuurkrant van 2024, de 29ste editie, verschijnt rond 28 maart. Een greep uit de inhoud:
- Het kreeg veel aandacht in de verkiezingsprogramma’s: de verschraling van lokale culturele voorzieningen. We spraken met cultuurwethouder Janita Tabak, oud-lid van de Tweede Kamer Peter Kwint en onderzoeker Lode Vermeersch. Zij zien gelukkig kansen.
- Hoe ziet de spreiding van culturele voorzieningen voor cultuureducatie en cultuurparticipatie er nu uit? Onderzoeker Arno Neele duikt in de beschikbare cijfers.
- Met het participatieproject Move It! maken NITE, Club Guy & Roni en Noord Nederlands Orkest (NNO) heel wat los bij middelbare scholieren én hun docenten. Aanjagers Anouk Rutten en Anna Jacobs vertellen het verhaal.
- Als je cultuur onder de aandacht van de mensen wil brengen, moet je naar ze toe, stelt ZIMIHC-directeur Appie Alferink, bekend gezicht in de Utrechtse amateurkunst. ‘Het hek dat om ons heen staat, is soms nog te hoog.’
- Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam is een kweektuin voor talent. Directeur Caroline Pietermaat en artistiek hoofd theater Maaike de Groot zien deelnemers later overal in de culturele sector terug. ‘Een inclusief ecosysteem, dat leidt tot een stevige doorstroom.’
- Is een startende basisschooldocent in staat goed cultuuronderwijs te verzorgen? Piet Hagenaars onderzocht het cultuuronderwijs in het pabocurriculum van de laatste ruim vijftig jaar. Twee Pabodocenten reageren.
- Melissa Bremmer en Marian van Miert analyseerden het cultuureducatieve systeem rond kinderen en jongeren in het speciaal onderwijs. Behalve belemmeringen zijn er gelukkig ook kansen. Je kunt zelf aan de slag met een systeemanalysetool.
- Bij haar afscheid als directeur-bestuurder bij het Fonds voor Cultuurparticipatie ziet Hedwig Verhoeven naast goede ontwikkelingen zeker nog verbeterpunten. ‘De professionele en amateurkunsten zouden minder gescheiden werelden moeten zijn.’
- Kunnen geschiedenisdocenten uit de voeten met de grote geschiedenissen in de Nederlandse canon: de Holocaust en het slavernijverleden? Joandi Hartendorp schreef er een proefschrift over. ‘Ik wilde weten hoe herinnering van sensitieve geschiedenis in Nederland werkt.’
- Allerd van den Bremen pleit voor een grotere rol van reproductie in het kunst- en cultuuronderwijs. Zeker ook in de muziekles.
- Jan Jaap Knol prijst in zijn column de inzet van de VNG en Raad voor Cultuur op het belang van cultuur, maar is nog niet geheel gerust op de ‘vaagtaal’ in de adviezen.
En verder: In de rubriek Kunst in de klas legt Erwin Roebroeks, musicoloog en festivalleider van Musica Sacra in Maastricht, uit waarom Friedrich Nietzsche oprecht jaloers was op een koe. En bijzonder hoogleraar John Goedee deelt zijn culturele guilty pleasures met ons.
Neem een gratis abonnement
Adres gewijzigd?
Geef dat door via een mailtje aan cultuurkrantnl@lkca.nl.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)