De rol van cultuureducatie in het Nationaal Programma Onderwijs
Voor iedereen die beroepsmatig te maken heeft met cultuuronderwijs in het primair onderwijs, ontwikkelde Sardes in onze opdracht deze handreiking. Hiermee willen we alle professionals in cultuureducatie helpen om schoolteams goed te informeren en te ondersteunen bij het maken van gefundeerde keuzes.
In de handreiking lees je redenen om cultuureducatie een stevige plek te geven in de programma’s die scholen samenstellen om de ontwikkeling van leerlingen tijdens en na corona te bevorderen. Na een korte inleiding op het Nationaal Programma Onderwijs en het belang van cultuureducatie in dat programma, is de handreiking opgebouwd in drie hoofdlijnen:
- Inhoudelijke keuzes: welke interventies biedt de menukaart en welke daarvan passen het best bij cultuureducatie?
- Organisatorische keuzes en samenwerking: voor wie en met wie voert een school de interventies in?
- Succesvoorwaarden: onder welke voorwaarden moet het ingevoerd worden wil het effectief zijn?
Bij elke hoofdlijn ligt de focus op de rol van cultuureducatie. In het laatste deel staan tips en verwijzingen naar bronnen en inspiratiebronnen. De handreiking is geschreven voor onder andere CmK-penvoerders, (educatie)medewerkers van culturele instellingen, directies, cultuurcoördinatoren en andere professionals die werken in of voor het primair onderwijs.
Lees ook
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Bekijk alle experts
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: curriculumontwikkeling
ronaldkox@lkca.nl
030 711 51 42
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)