In de nieuwe Cultuurkrant: cultuureducatie in de kinderopvang, muzieklessen voor jonge vluchtelingen, en: hoe versterken we de amateurkunst?
De vierde en laatste Cultuurkrant van 2024 wordt bij abonnees thuisbezorgd rond 17 december.
Een greep uit de inhoud:
- De opkomst van cultuureducatie in de kinderopvang. Ook de jongste kinderen hebben recht op goede cultuureducatie, over de wenselijkheid van een doorgaande leerlijn naar het basisonderwijs zijn de meningen verdeeld.
- Met het educatieproject de Week van de Aandacht laat theatergezelschap Het Houten Huis in Groningen leerlingen van zeven scholen voor speciaal onderwijs ervaren wat rust met je kan doen. Artistiek directeur David van Griethuysen vertelt erover.
- In 2025 start een pilot klassieke muziekeducatie voor acht talentvolle kinderen uit Amsterdam. Caecilia Thunnissen van jeugdmuziekgezelschap Oorkaan, Simon Reinink, directeur van het Concertgebouw, en Ellen Alvarez, oprichter van B! Music School, vertellen het verhaal.
- In Nederland zijn ruim duizend cultuurcoaches actief. Onder deze verzamelnaam gaan uiteenlopende ambities en werkwijzen schuil. De Cultuurkrant sprak met drie van hen. Over pioniers, kartrekkers en verbinders.
- Op 22 november werden de nieuwe conceptkerndoelen Kunst en Cultuur aangeboden aan de minister. LKCA-specialist cultuureducatie Ronald Kox legt uit wat we kunnen verwachten. ‘De nieuwe kerndoelen gaan richting geven aan betekenisvol leren.’
- In provinciale cultuurnota’s voor de periode 2025 – 2028 gaat veel aandacht naar amateurkunst, maar blijft buitenschoolse cultuureducatie vaak onbelicht. LKCA nam de beleidsplannen onder de loep.
- Piet Roorda, specialist cultuurparticipatie bij LKCA, deed samen met een werkgroep onderzoek naar versterking van de amateurkunst. Dit resulteerde in de Actieagenda voor Amateurkunstondersteuning waarin tien ambities en bijhorende acties zijn geformuleerd.
- Choreograaf en jeugdzorgwerker Dalton Jansen brengt jongeren in een gesloten jeugdzorginstelling in aanraking met kunst en cultuur. Zijn eigen instellingsverleden komt daarbij van pas. ‘Kunst kan andere perspectieven bieden.’
- Voor de rubriek Kunst in de klas stelde Marco Gerris, artistiek leider bij ISH Dance Collective, een wel heel bijzondere top 5 samen.
- Corinne van Beilen en Liesbeth Betten, verbonden aan de Hanze in Groningen, onderzoeken hoe muziekdocenten hun lessen aan jonge vluchtelingen kunnen vormgeven. Idiocultureel muziekonderwijs stelt de leerling centraal.
En verder:
Gelukkig lijken maar weinig professionals in de cultuureducatie vatbaar voor populisme en ‘nooitstalgie’, stelt Jan Jaap Knol in zijn column. Een warm pleidooi voor het belang van goed cultuuronderwijs | LKCA-onderzoeker Arno Neele bespreekt de uitkomsten van de VerenigingsMonitor 2024. Gezelligheid en ontmoeting zijn belangrijker waarden voor verenigingen dan artistieke ontwikkeling. Iets om te koesteren. | In de lezersrubriek vertelt Paula Benjamins-van Oudheusden, voorzitter van de Provinciale Statenfractie van D66 in Groningen, waarom cultuur volgens haar zo belangrijk is voor ons allemaal.
Neem een gratis abonnement
Neem een abonnement, dan ontvang je voortaan gratis de Cultuurkrant in je brievenbus.
Adres gewijzigd?
Geef dat door via een mailtje aan cultuurkrantnl@lkca.nl.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)