Gemeente Assen: Actieonderzoek naar domeinoverstijgend samenwerken cultuur, zorg & welzijn
Met dit onderzoek willen we een praktische bijdrage leveren aan een krachtenbundeling tussen de beleidsdomeinen cultuur, zorg en welzijn. In dit rapport beschrijven we de resultaten en bevindingen uit de gemeente Assen.
Om focus aan te brengen binnen het brede zorg- en welzijnsdomein kijken we in Assen specifiek naar hoe cultuur een plek kan krijgen in het Gezond en Actief Leven Akkoord.
Download het rapport met de bevindingen uit Assen
In Assen werkten we aan de volgende doelen:
- Beleidsmedewerkers cultuur en sociaal domein kunnen een goede inschatting maken van
waar kansen liggen voor samenwerking en van de rol die de cultuurcoach daarin kan spelen.
Zij weten welke stappen te zetten om dit vorm te geven in concrete uitvoeringsplannen. - Beleidsmedewerkers cultuur zijn goed op de hoogte van ontwikkelingen in het sociaal domein
en beleidsmedewerkers sociaal domein zijn goed op de hoogte van ontwikkelingen in
het culturele domein.
Lessons learned
Kennis vergroten
Zijn de gestelde doelen gehaald? Wat is gedaan om daaraan te werken en wat werkte daarin het beste? We bespreken dit volgens de vijf werkzame elementen die uit de literatuur naar voren zijn gekomen.
De opgedane lessen over hoe je de kennis over elkaars domein en werk kunt vergroten, zijn:
- Organiseer een bijeenkomst met direct betrokken beleidsadviseurs en een paar stakeholders uit de praktijk en voer een open gesprek over vragen als: Hoe sta je in de wedstrijd? Wat doe je? Waar leg je al verbindingen? Welke kansen zie je?
- Let in de gesprekken op het taalgebruik: onderzoek samen wat ieder verstaat onder de
termen ‘cultuur’, ‘zorg’, ‘welzijn’ en ‘gezondheid’.
Waarde van cultuur vergroten en benutten
De opgedane lessen over hoe je de kennis over de waarde van cultuur voor zorg en welzijn kan
vergroten en benutten, zijn:
- Organiseer een brainstorm in het gezamenlijke projectteam en start dit met een aansprekend
praktijkvoorbeeld, zodat mensen er een gevoel bij krijgen, vertel welke stappen al gezet
zijn in het leggen van de verbinden en haal ideeën op over waar aanwezigen kansen
zien. - Interview bestuurders over welke waarde zij zien van cultuur voor zorg en welzijn en
welke vervolgstappen zij zien.
Organisatorisch
De opgedane lessen over wat er organisatorisch nodig is, zijn:
- Zet een meerjarig programma op, zoals GALA of verschillende onderdelen van de Brede SPUK en sluit daarbij aan.
- Formeer een interdisciplinair projectteam dat dit programma gezamenlijk handen en voeten
geeft. Zorg dat de projectteamleden hiervoor voldoende tijd hebben naast hun reguliere
taken. - Organiseer een bijeenkomst met betrokken beleidsadviseurs en professionals uit de praktijk
over de vraag wat er nodig is om te verdiepen, te verduurzamen en te vernieuwen. - Benut al bestaande netwerken. Zo werkte het goed dat de wethouders bij de culturele netwerkborrel
het Preventiefonds onder de aandacht brachten bij de culturele aanbieders.
Randvoorwaarden
De opgedane lessen over hoe je het proces positief beïnvloedt, zijn:
- Bereid samen met de verantwoordelijk collega’s de agenda van een projectteamoverleg
voor. Ook als dit niet leidt tot een agenda zoals je die voor ogen had, kan het wel de gedachtevorming bij collega’s stimuleren. - Actieonderzoek is een goed middel om nieuwe manieren van werken aan te jagen en te implementeren. Je kunt heel open in gesprek gaan met mensen over waar ze staan en wat er
nodig is. - Organiseer een brainstorm in het gezamenlijke projectteam en start dit met een aansprekend
praktijkvoorbeeld, zodat mensen er een gevoel bij krijgen, vertel welke stappen al gezet zijn in het leggen van de verbinden en haal ideeën op over waar aanwezigen kansen zien.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)