Kennissynthese: Cultuurbeoefening op school en in de vrije tijd
Beoefenaars
De beoefenaar is iemand die binnen of buiten school actief deelneemt aan een culturele activiteit. Andere benamingen voor cultuurbeoefenaar zijn deelnemer of participant. Voor erfgoedbeoefenaars zijn ook meer termen in omloop, zoals vrijwilliger of amateur(archeoloog). Een beoefenaar van kunst, cultuur of (immaterieel) erfgoed is bijvoorbeeld een leerling/scholier tijdens cultuuronderwijs, een stamboomonderzoeker, een klarinettist in een orkest, een fotograaf bij een filmclub of iemand die meewerkt aan een bloemencorso.
In de kennissynthese kom je meer te weten over de cultuurbeoefenaar. Hieronder vind je een beknopte beschrijving van enkele onderwerpen. Voor meer onderwerpen en een uitgebreidere beschrijving van de onderzoeken over de cultuurbeoefenaar verwijzen we je naar de kennissynthese.
Inhoudsopgave
Beoefening van kunstzinnige, creatieve en muzikale activiteiten in de vrije tijd
Kunstbeoefening in de vrije tijd
De verdeling van kunstbeoefening over verschillende bevolkingsgroepen
Het socialisatieproces binnen kunstbeoefening
Het individuele en sociale karakter van kunstbeoefening
De ‘niet-beoefenaar’
Effect en betekenis van kunstbeoefening voor individu en samenleving
Erfgoedbeoefening in de vrije tijd
In het cultuurbeleid en ook bij onderzoekers is in toenemende mate aandacht voor een bredere blik op kunst en erfgoed. In de kennissynthese gaan we nader in op het gebruik van terminologie, definities en duiding van de uitkomsten van de verschillende onderzoeken.
Trend erfgoedbeoefening
Erfgoedgemeenschappen
Bredere perspectieven op erfgoedbeoefening
Betekenis van erfgoedparticipatie
Cultuureducatie in het funderend onderwijs
Aan cultuureducatie in het onderwijs wordt een grote betekenis en waarde toegekend. Niet voor niets is het een verplicht domein in het primair en voortgezet onderwijs. Aanbieders, ondersteuners en beleidsmakers investeren veel middelen om cultuureducatie in het onderwijs te stimuleren en te verbeteren.